Skok na obsah
Česká verzeDeutsche versionEnglish version
Mapa serveruTisk stránkyNapište námNapište nám

Odbor životního prostředí

Odbor životního prostředí

  • vedoucí odboru zastupuje město v řízeních dle zákona o vodách, zákona o odpadech, zákona o ochraně přírody a krajiny, zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, zákona o prevenci závažných havárií a zákona o integrované prevenci
  • připravuje návrh stanoviska města ve správních řízeních dle zákona o vodách, o odpadech, o ochraně přírody a krajiny a dle zákona o integrované prevenci, která vedou různé instituce např. MmÚ, Krajský úřad Ústeckého kraje, Ministerstvo životního prostředí ČR a další,
  • vykonává státní správu v rozsahu příslušející obci s rozšířenou působností, pověřené obci a obci dle zákona o vodách, zákona o vodovodech a kanalizacích a souvisejících právních předpisů, zákona o odpadech a souvisejících prováděcích vyhlášek, zákona o ochraně přírody a krajiny a souvisejících právních předpisů, zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, zákona o rostlinolékařské péči a souvisejících právních předpisů, zákona o myslivosti, zákona o rybářství, zákona o ochraně ovzduší a souvisejících právních předpisů, zákona o lesích a souvisejících právních předpisů a zákona o zemědělství, zákona o veterinární péči a změně souvisejících zákonů, zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, zákona o právu na informace v oblasti životního prostředí a zákona na ochranu zvířat proti týrání,
  • přezkoumává rozhodnutí orgánů městských obvodů vydaná ve správním řízení dle § 58 zákona o obcích,
  • zpracovává právní předpisy obce (města), tj. obecně závazné vyhlášky a nařízení obce (města), jak vyplývá z potřeb města dle zákona o obcích a zvláštních zákonů o ochraně životního prostředí,
  • zpracovává návrh vyjádření pro Radu města ke stavbám, technologiím a činnostem hodnoceným dle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí,
  • navrhuje k realizaci akce k ochraně životního prostředí,
  • zastupuje město, resp. připravuje návrh stanoviska města ve věcech vedených např. krajským úřadem a ministerstvem životního prostředí, správou CHKO v oblasti ochrany životního prostředí,
  • spolupracuje na zpracování ročních přehledů a informací o stavu a předpokládaném vývoji některých složek životního prostředí,
  • plní úkoly města jako původce komunálního odpadu ve smyslu zákona o odpadech a o obalech a zpracovává návrhy pro řešení dlouhodobých záměrů města v odpadovém hospodářství,
  • plní úkoly vyplývající z Koncepce ochrany ovzduší na území města, Programu zlepšování kvality ovzduší města, Plánu odpadového hospodářství města, Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací pro území obce s rozšířenou působností Ústí nad Labem
  • koordinuje činnosti vyplývající ze samostatné působnosti městských obvodů na úseku ochrany životního prostředí,
  • vyřizuje podněty, dotazy a stížnosti občanů směřující do oblasti životního prostředí,
  • spolupracuje se sousedními městy a obcemi při odchytu a karanténování psů a koček,
  • spolupracuje s Krajskou veterinární stanicí Ústeckého kraje na úseku ochrany zvířat
  • připravuje a realizuje opatření k ochraně zdravých životních podmínek obyvatel města (deratizace města, monitoring holubů),
  • vyřizuje ekonomickou agendu odboru,
  • zajišťuje správu peněžitých plnění ukládaných správními úřady a předávaných k vymáhání celním orgánům.

Oddělení odboru

Odbor má pět oddělení: 

  1. oddělení vodního hospodářství
  2. oddělení ochrany přírody, zemědělství a myslivosti
  3. oddělení ochrany ovzduší, odpadového hospodářství a samosprávných činností
  4. oddělení mimořádných situací
  5. veterinární činnost

a  Ekonomický úsek

1. oddělení vodního hospodářství

  • úsek vodního hospodářství: vykonává státní správu v rozsahu příslušející obci s rozšířenou působností, pověřené obci a obci dle zákona
    č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (v platném znění) a souvisejících právních předpisů vyjma § 77-87

2. oddělení ochrany přírody, lesů, myslivosti, ZPF a zemědělství

  • úsek ochrany přírody: vykonává státní správu v rozsahu příslušející obci s rozšířenou působností, pověřené obci a obci dle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (v platném znění) a souvisejících právních předpisů
  • úsek ochrany ZPF: vykonává státní správu v rozsahu příslušející obci s rozšířenou působností, pověřené obci dle zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu (v platném znění) a související prováděcí vyhlášky
  • úsek myslivostia rybářství: vykonává státní správu v rozsahu příslušející obci s rozšířenou působností dle zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti (v platném znění) a zákona č.102/1963 Sb., o rybářství (v platném znění)
  • úsek lesního hospodářství: vykonává státní správu v rozsahu příslušející obci s rozšířenou působností dle zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (v platném znění) a souvisejících právních předpisů

3. oddělení ochrany ovzduší, odpadového hospodářství a samosprávných činností

  • úsek ochrany ovzduší: vykonává státní správu v rozsahu příslušející obci s rozšířenou působností a obci dle zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů a souvisejících právních předpisů
  • úsek odpadového hospodářství: vykonává státní správu v rozsahu příslušející obci s rozšířenou působností a obci dle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů (v platném znění) a dle souvisejících prováděcích vyhlášek
  • úsek samosprávných činností:
    a) odborně vypracovává obecně závazné vyhlášky a nařízení obce (právní předpisy obce) jak vyplývá z potřeb města dle zákona
    č. 128/2000 Sb., o obcích (v úplném znění vyhlášeném předsedou vlády pod č. 2/2003 Sb.) a zvláštních zákonů v ochraně životního prostředí,
    b) vypracovává návrh stanoviska ke stavbám, technologiím a činnostem hodnoceným dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů,
    c) uplatňuje žádosti na zpracované projektové dokumentace na Státní fond životního prostředí ČR o finanční podporu na realizaci investičních akcí k ochraně ŽP v souladu se Směrnicí MŽP ČR o poskytování financí ze SFŽP ČR
    d) zastupuje město, resp. připravuje návrh stanoviska města ve věcech vedených krajským úřadem a ministerstvem životního prostředí v oblasti ochrany životního prostředí,
    e) vypracovává přehledy realizovaných a plánovaných ekologických investičních akcí a navrhuje k realizaci akce k ochraně životního prostředí,
    f) spolupracuje na zpracování ročních přehledů a informací o stavu a předpokládaném vývoji některých složek životního prostředí,
    g) plní úkoly města jako původce komunálního odpadu ve smyslu zákona o odpadech a o obalech a zpracovává koncepční návrhy pro řešení dlouhodobých záměrů města v odpadovém hospodářství,
    h) zajišťuje zpracování koncepce ochrany ovzduší na území města,
    i) koordinuje činnosti vyplývající ze samostatné působnosti městských obvodů na úseku ochrany životního prostředí

4. oddělení mimořádných situací

  • zajišťuje činnost pracoviště krizového řízení dle odst.2 §19 zákona č. 240/2000 Sb.
  • připravuje podklady pro vydání stanovisek města ve správních řízeních dle zákona o prevenci závažných havárií,
  • zajišťuje činnost pracoviště krizového řízení dle ust. § 19 odst. 2 zákona č. 240/2000 Sb.,
  • zajišťuje výkon státní správy v rozsahu příslušející obci s rozšířenou působností a obci dle následujících zákonů:
    • Vodní zákon – zajišťuje výkon vodoprávního orgánu pro oblast ochrana před povodněmi a povodňového orgánu obce a obce s rozšířenou působností
    • Zákon o ochraně utajovaných skutečností
    • Zákon o rozsahu branné povinnosti
    • Zákon o ozbrojených silách ČR
    • Zákon o zajišťování obrany ČR
    • Zákon o prevenci závažných havárií
    • Zákon o integrovaném záchranném systému
    • Zákon o krizovém řízení
    • Zákon o hospodářských opatřeních pro krizové stavy
  • v oblasti ochrany ovzduší zajišťuje zejména:
    • informovanost obyvatel v případě smogové situace
  • v oblasti vodního zákona zajišťuje zejména:
    • vypracování povodňových plánů města
    • činnost povodňového orgánu dle vodního zákona
    • koncepční činnost v oblasti protipovodňové prevence
    • koordinace veškerých aktivit města v oblasti ochrany před povodněmi
    • činnost povodňové komise města a povodňové komise obce s rozšířenou působností
  • v oblasti krizového a havarijního plánování zajišťuje zejména:
    • rozpracování úkolů, které vyplývají z krizového plánu kraje
    • organizaci přípravy města na mimořádné situace
    • informovanost fyzických a právnických osob o možných rizicích dle havarijního plánu, o přijatých opatřeních a se způsobem jejich provedení
    • zabezpečení systému včasného informování a varování obyvatel (VISO, infokanál)
    • spolupráci s Krajským úřadem Ústeckého kraje v oblasti prevence průmyslových havárií
    • koordinaci činností MmÚ v době mimořádných situací a spolupráci s dalšími odbory MmÚ při zajišťování úkolů vyplývajících z krizového řízení
    • spolupráci s ostatními odbory MmÚ při zpracování podkladů pro náhrady za poskytnuté služby a prostředky
    • zabezpečení agendy dle zákona o utajovaných skutečnostech
    • spolupráci s HZS při zpracování havarijních a krizových plánů a při řešení mimořádných událostí
    • spolupráci s obvody města a obcemi, které spadají do územního obvodu města Ústí nad Labem při zabezpečování činností v oblasti krizového a havarijního plánování a při řešení mimořádných událostí
    • činnost Bezpečnostní rady města
  • v oblasti obranného plánování zajišťuje zejména:
    • údržbu krytů CO a prostředků individuální ochrany ve vlastnictví města
    • plnění úkolů obce s rozšířenou působností k zajišťování obrany státu (zajišťování věcných prostředků, zproštění vojenské služby pro osoby nezbytné pro činnost města, zajišťování pracovní povinnosti a pracovní výpomoci)
    • spolupráci s Krajským vojenským velitelstvím
    • rozpracování úkolů Krajského úřadu v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy

5. veterinární činnost

  • vyřizuje podněty, dotazy a stížnosti občanů
  • kontroluje ochranu zvířat ve spolupráci s krajskou veterinární správou
  • připravuje a realizuje opatření k ochraně zdravých životních podmínek obyvatel města (deratizace města, monitoring holubů)
  • zajišťuje veterinární asanaci

Ekonomický úsek

  • vyřizuje ekonomickou agendu odboru

Plné znění zákonů naleznete na Portálu veřejné správy České republiky (portal.gov.cz, do nového okna).