V Ústí je paradoxně datován počátek "autonomní samosprávy"
rokem 1859, kdy místodržitelství na základě návrhu okresního hejtmanství
jmenovalo nové členy obecní rady a starostu. Rozhodnutí o tomto
návrhu předcházely týdny předtím důvěrné rozhovory mezi novou
(hospodářskou) elitou a představeným okresu. Stejným způsobem
bylo již dříve rozhodnuto o zavedení plynového osvětlení ve městě.
V případě zmíněné nové elity se především jednalo o ty osobnosti,
které (vesměs přišlí z venku) v předchozím desetiletí založili
nové podniky nebo již existující rozšířili, případně hodlali v
Ústí působit jako (vzdělaní) městští úředníci. Do této skupiny
patřili rovněž špičkoví odborníci dopravních institucí a především
také chemické továrny. Oproti starousedlým měštanům pro ně byla
charakteristická vyšší vzdělanost a širší rozhled. Byli nositeli
onoho liberálně - centralistického smýšlení, jež se snažilo zbavit
řemeslo starostavovských omezení, vytvořit velký jednotný hospodářský
prostor a efektivní samosprávu obecních záležitostí na základě
bezprostřední účasti občanů. Během několika málo let se také uvnitř
tradičně ryze katolické obce etablovala protestantská horní vrstva,
jež neprojevovala mnoho pochopení pro staré milé zvyklosti. Právě
v letech před rokem 1859 způsobil provoz chemické továrny újmu
na kvalitě života obyvatel, jež vzbudila netajenou nevoli obyvatel,
snad i proto, že se mnohé závady neřešily, ale pouze negovaly.
Zato mělo nové obecní zastupitelstvo odstranit řadu jiných nešvarů,
zejména ty, jež se týkaly městských financí. Podle názoru Carla
Georga Wolfruma, jenž správu financí převzal, byly prostředky
takřka vyčerpány. Příčinu shledal v nedůsledném vybírání a odevzdávání
obecních poplatků, což chtěl energicky napravit. Zejména hospodští
měli být přísně kontrolováni, progresivně se zvýšilo školné a
zároveň byly vypovězeny služební byty učitelů ve škole - tedy
opatření, jež sotva mohla přinést popularitu, nicméně přispěla
k sanaci obecního rozpočtu. Wolfrum sám nabízený úřad starosty
odmítl. Až do poloviny osmdesátých let ho však lze považovat jako
mluvčího (staro) liberálního ústeckého měšťanstva, které ovlivňovalo
v následujících dvaceti letech osudy města.
Je v každém případě velmi zajímavé, že se Anton Strohschneider,
jenž byl v zastupitelstvu od roku 1848 a od roku 1859 patřil k
městské radě, měl stát později dlouholetým (1864-1883) starostou
liberálního městského zastupitelstva. Strohschneider zosobňoval
v podstatě ještě klasického měšťana starého ražení. Narodil se
roku 1812 v Ústí, byl řezníkem a hospodským ve vlastním domě.
K tomu, lze-li věřit Wolfrumovým vzpomínkám, jeho způsob úřadování
byl leckdy dosti kontroverzní. Pravděpodobně v něm ale musíme
vidět osobnost, jež dokázala "Staroústečany" smířit
s novou městskou správou. Strohschneiderovi se připisuje výrok,
charakteristický pro období liberální městské správy: "Dokud
budu starostou, nedopustím dluhy."
Komunální investice toho období se skutečně omezily jen na to
nejnutnější: vydláždily se ulice a byla postavena jedna školní
budova. (Svou roli přitom ovšem sehrály i válečné události roku
1866.) Navíc musela být uvolněna jedna budova pro v roce 1868
zřízené okresní hejtmanství a okresní soud.
Zřízení městských jatek 1881 odrazilo v mnoha rovinách zjevný
konec staroliberální patricijské městské správy. Město, jak známo,
se do té doby enormě rozrostlo, a již z hygienických důvodů bylo
žádoucí, aby se porážky soustředily na jednom místě. S růstem
města byl logicky spojen i rychlý rozvoj a znásobení živností,
jejichž stále hlasitějším tlampačem se stal Gewerbeverein (Živnostenský
spolek) založený roku 1873. Odsud také přicházely již od poloviny
sedmdesátých let požadavky na likvidaci nejkřiklavějších nešvarů,
což však bylo možné pouze za pomoci městských investic. Vedle
jatek se jednalo především o odvoz fekálií, rovněž problém akcentovaný
nejprve v Gewerbevereinu počátkem osmdesátých let, ale vyřešený
až roku 1887.
Založení Gewerbevereinu roku 1873 je nutné chápat rovněž jako
reakci na pocit ohrožení živnostníků ze strany průmyslu. Tato
vrstva obyvatelstva se sice také rychle rozvíjela, sociální rozdíl
mezi ní a velkoburžoazní elitou, stejně tak jako v případě příslušníků
intelektuální střední měšťanské vrstvy (učitelé, někteří advokáti
a lékaři), se stále více prohluboval. To se projevilo i v topografii,
kdy vily velkopodnikatelů byly poněkud vyšší, a svojí polohou
odděleny od zbytku města. Proces koncentrace bohatství v rukou
malé skupiny se odráží i v již zmíněném členění volebních listin.
Následující tabulka má ukázat, jak stoupal rozdílnou měrou počet
oprávněných voličů v jednotlivých kuriích v letech 1864 - 1886
a jak se přesto současně zmenšil počet oprávněných voličů v poměru
k celkovému počtu obyvatel.
Oprávnění voliči v Ústí nad Labem v letech 1864 - 1886.
rok | I
| II | III
| souhrn |
1864 | 36
| 321 | 777
| 1134 |
1886 | 36
| 262 | 1714
| 2012 |
| | |
| |
obyv. | I-%
| II-% | III-%
| obyv.% |
9600 | 3.2
| 28.3 | 68.5
| 11.7 |
24000 | 1.8
| 13.0 | 85.2
| 8.4 |
Rychlé změny, ke kterým na vrcholu městské správy docházelo zhruba
od roku 1880, je nutné vidět i na pozadí této sociální polarizace.
Svoji roli však nepochybně sehrál i vysoký věk městských radních,
kteří město řídili od šedesátých let a úřad zastávali v průměru
22 let. Tato generační výměna byla doprovázena již zmíněnou žádoucí
orientací na veřejné investice. Zároveň se změnil i "politický
styl". "Staří", jimž mohlo být oprávněně vytýkáno,
že s postupem času jejich představa o komunální politice zkrachovala,
pěstovali umírněně nacionální, spíše celostátně než komunálně
orientované styky. V diskusi se zastánci "ostřejší linie",
kteří už dokázali lecjakou výhradu vůči daným poměrům převést
na nacionální notu, velice záhy dostali do defenzívy. Oni, popřípadě
jejich patricijští dědicové, se programově stahovali z komunálního
dění, což jim na druhou stranu nemuselo připadat tak těžké, neboť
jejich ekonomické postavení a z něho vycházející zvýhodněná volební
práva, jim tak jako tak zajišťovaly na dění rozhodující vliv.
Hledání nové orientace obecní správy zpočátku samozřejmě naráželo
na značné problémy. O tom svědčí i skutečnost, že čtyři roky po
smrti dlouholetého starosty Strohschneidera byl tento úřad celkem
čtyřikrát přeobsazen, přičemž všichni jeho zastánci (Josef Kanneberger
1883-1886, Adolf Kögler 1886-1889 a 1892-1895, Franz Lange 1889-1892)
krátce po odstoupení z funkce podlehli infarktu. Také devítileté
průměrné funkční období zvolených členů městské rady v osmdesátých
letech bylo podstatně kratší než v případě jejich předchůdců.
Jistý prvek kontinuity představoval v městské radě v těchto pohnutých
letech advokát Franz Ohnsorg (naroz. 1. dubna 1839 v Kosleleckém
Dvoře u Jihlavy). V roce 1873 se v Ústí usadil jako advokát a
následujícího roku byl zvolen do obecní a z ní pak do městské
rady, kde setrval celých čtyřicet let. Roku 1895 se stal starostou
- tuto funkci zastával až do roku 1914. V období, kdy nastoupil
úřad, byla v městské radě znovunastolena kontinuita osobností:
z deseti v devadesátých letech zvolených městských radních jen
dva zůstali v úřadě krátce, zbylých šest v podstatě více než dvacet
let. Ohnsorg, zdá se, uměl šikovně spojit určitý proměšťanský
populismus s rozvážnou věcnou politikou, čímž dosáhl vysokého
stupně uznání. Byl nejen členem prakticky všech více či méně významných
spolků ve městě, ale nezřídka se angažoval i nacionálně. Často
intervenoval jménem městské rady u okresního hejtmanství ve věci
"pletich" českých spolků a ani při veřejných projevech
nenechával své posluchače nacionálně lhostejné. Jeho šikovnosti
lze patrně vděčit za to, že stoupenci radikálních ideí Karla Hermanna
Wolfa a Georga Schönerera v Ústí neměli živnou půdu a nedosáhli
žádného významu, třebaže docházelo v letech po Badeniho jazykových
nařízeních (1897) při různých příležitostech nezřídka k výbušným
a násilným střetům.
Nikoli neprávem poukazovali Ohnsorg a jeho liberální "městská
strana" v roce 1899 ve volebním boji na řadu komunálních
zařízení, jež byla v posledních letech vybudována. A skutečně
- na výstavbu nových školních budov, zavedení tramvaje a různé
jiné komunální podniky navazovala zejména na počátku nového století
řada dalších veřejných investic (vodovod, elektrárna, městské
lázně, městské divadlo) a současně byla vytvořena moderní, úsporně
organizovaná a funkční komunální správa. Dosud je ovšem málo prozkoumáno,
jakým způsobem byly uvedené investice financovány a do jaké míry
se vysoké věcné náklady odrážely v bilanci obecního rozpočtu.
Proti tomuto programu mohli "němečtí nacionálové" sotva
co namítat. Jejich halasně projevované obžaloby se vesměs omezovaly
na "národní zradu" a podobné skandalizování. Své stoupence
nalézali především mezi malými a středními živnostníky a mezi
"národnostně zvláště citlivými" učiteli obecních a vyšších
škol. "Městská strana", jež patřila v rámci rakouského
stranického spektra k "německým pokrokářům", požívala
oproti tomu podpory "patriciátu" (průmyslníků a velkoobchodníků)
a "vyšší" městské inteligence. Především díky systému
volebního práva se mohla tato seskupení nadále prosazovat minimálně
v prvních dvou volebních sborech, a tím získávat většinu v obecní
radě.
Přesto, že se město od roku 1850 velice rychle rozvíjelo, za což
vděčilo v prvé řadě původně vnějším faktorům (stavbě železnice,
založení Spolku pro chemickou a hutní výrobu, zřízení dalších
velkopodniků anonymními akciovými společnostmi etc.), jejichž
přičiněním rostlo a diferencovalo se nejen obyvatelstvo, ale i
živnosti, vykazuje "komunálně politické" hledisko jistou
stabilní kontinuitu. Během padesátých let ztratily starousedlé
městské elity vedoucí roli, o což se dílem přičinili i "nově
přišlí" obyvatelé.
Nová vedoucí vrstva se rekrutovala především z těch "úspěšných"
podnikatelů, kteří svou produkci již neorientovali pouze na lokální
spotřebu, ale prosazovali se v nadnárodních obchodních spojeních.
Předpokladem proto byla jistě i určitá úroveň dosaženého vzdělání
a zkušeností, jež daleko přesahovala dosavadní provinční horizonty
a nadále se zvyšovala. Tato "otevřenost světu" spojovala
nové podnikatele s řediteli a vedoucími pracovníky velkoprůmyslu,
ale také se špičkami lokální státní správy a s některými vysoce
kvalifikovanými advokáty a techniky. Výkony posledně jmenovaných
se stávaly stále důležitějšími, protože přinášely zlepšení produkce
a stavěly obchodní transakce na solidní právní úrovni. Zde se
vyvíjelo jisté "socio-kulturní prostředí", které přitáhlo
i některá další akademicky vzdělaná svobodná povolání (např. lékaře),
pro jejichž profesionální úspěch vytvářel rychlý rozvoj města
příznivé podmínky. Toto "prostředí", jež nalezlo společného
jmenovatele ve společnosti Ressource, se vymanilo z původně starousedlých
a pozdějších nižších a středních vrstev živnostníků, které se
sice co do počtu rychle rozrůstaly, ale v žádném případě nedokázaly
přímo ovlivnit osudy města. Tyto malo a středostavovské vrstvy
sice v rostoucí míře a se stále větší hlasitostí formovaly komunální
veřejnost, z níž se však elity od osmdesátých let začaly programově
stahovat. Z tlaku malých daňových poplatníků lze pravděpodobně
odvodit i změnu paradigmat v komunální politice, a to ve směru
od staroliberální úsporné politiky k moderní komunální správě
na základě veřejných investicí. Přesto však zajišťovalo právě
volební právo patricijským elitám rozhodující vliv na dění. V
protikladu k "vysoce liberálnímu" období (v Ústí zhruba
do poloviny osmdesátých let) se však již nepodílely bezprostředně
na obecní politice. V obecních záležitostech se nechali dobře
zastupovat prostřednictvím kvalitně vzdělaných odborníků (právníků,
inženýrů, ekonomů ), kteří navíc také disponovali potřebným politickým
charismatem. Prozíravá plánovací politika, za niž byl od roku
1895 vedle starosty Ohnsorga zodpovědný především dlouholetý finanční
rada Ferdinand Maresch, byla skutečně schopna dodávat nejen impulsy
pro další soukromé průmyslové investice. Ty, po krátké stagnaci
v devadesátých letech, od počátku nového století opět zesílily.
Právě tak záleželo na obci, která musela obyvatelstvo zásobit
čistou vodou, elektrickým proudem a plynem a řadou komunálních
služeb (zdravotnictví, péče o hygienu obecně, veřejné lázně, veřejná
doprava...), a tak vytvořit základy moderní komunální správy.
Ty prospívaly obyvatelstvu jako celku a právě na nich mohla po
roce 1918/19 stavět nová, zcela jinak volená obecní zastupitelstva.
Prameny
Archiv města Ústí n. L., fond Archiv města, inv. č. 1099, 1171,
1229. Jednotlivé ročníky Aussiger Anzeiger a Elbezeitung. Erinnerungen
an Carl Wolfrum, Eigene Aufzeichnungen, Briefe, Reden und Zeitungsartikel.
Hrsg. von seinen Söhnen Carl, Otto, Wilhelm und Ludwig Wolfrum.
I., II., Leipzig 1893. E. Klutschak, Adress-Buch des Aussig-Karbitzer
Bezirkes, Ústí n. L. cca 1876. Týž, Aussiger Adress-Taschenbuch
für das Jahr 1896, Ústí n. L. 1895. F. Braun, Adressbuch der Stadt
Aussig, Ústí n. L. 1902. Týž, Adressbuch der Stadt Aussig und
des Aussig-Karbityer Bezirkes, Ústí n. L. 1908. Österreichisches
Staatslexikon, Handbuch des gesamten öffentlichen Rechts, hrsg.
von Ernst Mischler und Josef Ulbricht, Wien 1900.
Literatura
H. P. Hye, Bürgerlichkeit im Spiegel des Vereinswesens am Beispiel
der nordböhmischen Stadt Aussig (Ústí nad Labem), in: Österreichische
Osthefte 36/1984, seš. 1. Týž, Alt-und Neubürger in Aussig (Ústí
nad Labem) um die Mitte des 19. Jh., PC tisk. J. Klabouch, Die
Gemeindeselbstverwaltung in Österreich 1848-1914, Wien 1968. F.
J. Umlauft, Geschichte der deutschen Stadt Aussig, Bayreuth 1960.