Nejstarší dějepisné informace o městě Ústí n. L. lze nalézt v
"Topographie des Königreiches Böhmen" od J. Schallera
z roku 1787. V roce 1833 na něj navázal J. G. Sommer svým podrobným
topografickým popisem Čech. V díle věnovaném tehdejšímu Litoměřickému
kraji je u popisu Ústí n. L. i stručná informace historická.
Mezi první autory historické vlastivědy a vlastivědy vůbec je
nutné zařadit především J. K. E. Hossera a jeho zápisky z cesty
Rakovnickým a Litoměřickým krajem v roce 1793. Rozsáhlé zápisy
z cesty vyšly v Drážďanech o rok později ve čtvrtém svazku "Sammlung
Physikalischer Aufsatze besonders die Böhmische Naturgeschichte
betreffend, von einer Gesselschaft Böhmischer Naturforscher".
Ve třetím oddíle spisu na s. 119-204 se Josef Karl Eduard Hosser věnuje podrobnému popisu
své cesty labským údolím od Budyně nad Ohří přes Lovosice k Ústí
nad Labem. Čtvrtý a pátý oddíl je věnován exkurzím do okolí Ústí
nad Labem, šestý oddíl se věnuje obyvatelstvu a sedmý oddíl popisuje
zpáteční cestu z Ústí nad Labem údolím Bíliny přes Stadice a horu
Milešovku do Prahy. Hosser svá pozorování věnoval především geologii
krajiny a barometrickým měřením, ale nevynechal ani informace
o historických zajímavostech, dále se věnoval vzpomínkám na události
prusko-rakouských válek 18. století, často se zmiňuje o pověstech
z různých míst své cesty. Své odkazy k historii kraje směřuje
k dílu Bohuslava Balbína. Hosserova práce je tak bezesporu prvním
všeobecným vlastivědným dílem z Ústecka, které má i svou hodnotu
literární.
Pro rozvoj historického vědomí a povědomí obyvatelstva Ústí n.
L. měly velký význam různé rodinné, obecní, školní nebo farní
kroniky a pamětní knihy. Do roku 1835 neoficiální vedení pamětních
knih a kronik se pod vlivem romantismu v literatuře stalo záležitostí
širokého zájmu veřejnosti. Na tuto situaci se pokusil reagovat
nejvyšší český purkrabí Karel Chotek. Dle bavorského vzoru z roku
1829 se rozhodl učinit z kronik úřední dokument. Nařízení pro
Čechy bylo vydáno 31. srpna 1835 a platilo pro všechna města,
městyse, pro všechny obce, světské i duchovní vrchnosti, v nichž
měly být založeny a vedeny pamětní knihy (kroniky), a to s účinností
od 1. ledna 1836. Ve čtrnácti bodech se podrobně rozebíraly technické
podrobnosti spojené s vedením pamětní knihy obce. Jazykově bylo
nutno vést pamětní knihu obce buď v jazyce německém nebo latinském.
Toto jazykové opatření vedlo k odporu k vedení kronik v jazykově
českých oblastech, kde poměrně často docházelo k tomu, že pokud
byla obecní kronika vůbec vedena, byla vedena česky. Německé obyvatelstvo
naopak poměrně rychle a bez problémů ve druhé polovině třicátých
let 19. století tyto kroniky zavádělo. Samozřejmě záleželo na
postoji vrchnosti k tomuto nařízení, zda ho brala pouze jako další
byrokratický úkol, či zda se ho ujala odpovědně. Ustanovení kronikáře
pak mělo i ten význam, že docházelo k prvnímu uspořádání městských
archivů, jak tomu bylo např. i v Ústí nad Labem.
Nejvýznamnější osobností počátku historické vlastivědy na Ústecku
bezesporu je Friedrich Sonnewend, první archivář a kronikář města
a autor prvních německy psaných dějin města Ústí n. L. - "Geschichte
der Königlichen Freistadt Aussig", které se v letech 1844,
1855 a 1918 dočkaly celkem tří vydání.
Friedrich Sonnewend pocházel ze ctihodné ústecké měšťanské rodiny,
jeho otec byl hospodářským úředníkem na panství Krásné Březno.
Byl třetím z celkem devíti dětí, narodil se 12. února 1800. Studium
práv v Praze ukončil v roce 1828, kdy se u něj projevila duševní
nemoc. Až v roce 1831 nastoupil krátce jako praktikant v Náchodě,
ale již v roce 1832 se stává nižším úředníkem ústeckého magistrátu.
Po vydání výše zmíněného nařízení o vedení pamětních knih obcí
byl Sonnewend pověřen uspořádáním městského archivu a sepsáním
německé kroniky města od jeho počátků po současnost, včetně podrobného
popisu města v uvedené době. Tento úkol dokončil Sonnewend na
přelomu let 1839-1840, kdy odevzdal koncept i rukopis své práce.
Svou kroniku ukončil závěrečnou poznámkou ze dne 31. května 1840,
kdy se rozloučil s rodným městem a odešel do České Lípy. K odchodu
byl dohnán především tíživou finanční situací. Magistrát České
Lípy mu nabídl podstatně lepší finanční ohodnocení za obdobnou
práci.
V roce 1840 vyšlo u C. W. Medaua v Litoměřicích jeho dílko věnované
lokalitě Větruš (Ferdinandshöhe). Jedná se o drobnou práci, ve
které je citována Hájkova kronika s pověstí vážící se k Větruši,
a popsán je výhled z tohoto místa do kraje. Dílko bylo nejspíše
podníceno tím, že se v místě zříceniny staré, blíže neurčené stavby
v roce 1839 usadil podnikatel Johann Thomas, který zde zřídil
výletní restauraci. Druhého vydání se dočkala v roce 1860.
První vydání Sonnewendových dějin svobodného královského města
Ústí nad Labem je z roku 1844. Jako pramenů použil mimo archivního
materiálu města i Schallerovu a Sommerovu topografii, latinský
epos J. A. Tichtenbauma, Českou kroniku Václava Hájka z Libočan
i první německy vydaný díl českých dějin Františka Palackého.
Sonnewend ve svém díle poměrně nekriticky přejímal všechny dostupné
informace. Jeho dílo je rozděleno do dvou základních částí. První
část je věnována dějinám města, od roku 827 až do roku 1835. Ve
druhé části je soustředěn popis města a jeho blízkého okolí, rozepisuje
se i o životě města, rozvíjející se dopravě, obchodu a průmyslu.
V závěru svých dějin se vrací k významným osobnostem, které jsou
spojeny s dějinami města a s přehledy duchovních a světských představitelů
města. První i druhé vydání svého díla přivítal Sonnewend na svém
novém působišti v České Lípě. Druhé vydání pak opravil a doplnil.
Friedrich Sonnewend patřil k zemsky cítícím vlastencům. Byl ovlivněn
romantismem, psal básně (dvě jsou součástí i jeho dějin města),
sbíral pověsti a písně z Polabí. Působil i jako překladatel z
češtiny, když přeložil a v České Lípě vydal "Treue und Tapferkeit
der Böhmen" - vlasteneckou hru ze třicetileté války o obléhání
Prahy Švédy. Zemřel v České Lípě 20. května 1875.
Další významnou osobností, která patří do skupiny romantismem
ovlivněných vlastivědců, je Franz Böhm. Působil především na krásnobřezenském
panství a na Ústecko přišel z Verneřicka. Během svého působení
ve Verneřicích se Franz Böhm pokusil vydávat první vlastivědný
časopis v severozápadních Čechách. V letech 1840-1841 vydal čtyři
čísla svého časopisu "Der Vaterlandsbote für romantische
Orts-, Geschichts-, Altertums-, Legenden- und Sagenkunden Böhmens".
Publikoval zde převážně romantické básně a prózy, které byly pouze
doplněny drobnými historickými články, převážně z Děčínska a Polabí.
Podrobnosti o jeho životě a zájmu o nejstarší památky z dějin
Ústecka patří do kapitoly věnované Neštěmicím.
Böhm jako představitel romantizujících vlastivědců a historiků
ve svých pracech nekriticky přejímal i takové prameny, jako byla
Hájkova kronika, podobně jako Sonnewend. V jeho pozůstalosti se
nacházejí i romantismem ovlivněná dramatická a literární díla,
např. romance o Salhausenech nebo hra o povýšení města Ústí nad
Labem na vévodské v roce 1061.
Významným historikem, který podstatným způsobem přispěl k poznání
dějin severních Čech, byl Hermann Hallwich. Jeho práce poznamenal
vliv jeho učitele pražského universitního profesora K. A. K. Höflera,
který byl konzervativním katolickým německým nacionalistou. Hallwich
byl podobně orientován ve své politické činnosti i v práci sekretáře
liberecké obchodní a živnostenské komory. Jeho první práce byly
věnovány husitství v severozápadních Čechách - osobnosti Jakoubka
z Vřesovic a překladu písně "Sluší Čechům vzpomínati", která popisuje bitvu u Ústí nad Labem v roce 1426. Tyto studie
publikoval v šedesátých letech 19. století v časopise Mitteilungen
des Vereins für die Geschichte der Deutschen in Böhmen. Do dějin
ústecké historické vlastivědy se Hallwich zapsal ještě drobnou
prací, věnovanou kuriozní události ze sedmdesátých let 18. století,
kdy proběhl proces se zaklínači ďábla v Ústí nad Labem. Jako samostatný
tisk vyšla v roce 1901 pod názvem "Eine Teufelgeschichte".
Z dalších autorů, kteří zasáhli do vývoje historické vlastivědy,
byl litoměřický biskup Anton Frind, který vlastním nákladem vydal
v Chomutově v roce 1867 své dějiny litoměřického biskupství -
"Kurze Geschichte der Bischöfe von Leitmeritz". V tomto
díle velice pozitivně hodnotil osobnosti ústecké katolické reprezentace
počátku 17. století, především primátora Schössera, o kterém publikoval
již předtím samostatnou studii.
Rozsáhlou práci věnovanou podrobnému popisu událostí pruské invaze
do severních Čech v roce 1866 již rok po válce Rakouska s Pruskem
vydal Anton Jahnel. Jahnel působil od roku 1862 jako státní úředník
v Ústí nad Labem. Jeho syn, publicista a novinář Carl Jahnel,
se později sám věnoval historické vlastivědě Ústecka.
Osobností, která podstatně zasáhla do vývoje historické vlastivědy
na Ústecku, byl Julius Ernst Foedisch. Foedisch se narodil 20.
října 1840 v Petrohradu u Podbořan, byl profesorem na učitelském
ústavu v Litoměřicích, kde 13. února 1877 zemřel. Zajímal se o
archeologické nálezy z údolí Labe a patří k nejstarším archeologům
v severozápadních Čechách. Z dějin Ústecka publikoval menší práci
věnovanou historii ústeckých střelců v roce 1874.
Jeho nejvýznamnější práce vznikla v roce 1873, kdy na popud ústeckého
starosty Antona Strohschneidera a okresního hejtmana F. Müllera
sepsal první vlastivědu Ústecka - "Aussig: Historisch-topografisches
Gemälde der Stadt und ihrer Umgebung". Jeho práce byla rozdělena
do čtyř kapitol - dějinám města se věnoval v první kapitole, ve
druhé kapitole se věnoval popisu města. Ve třetí kapitole se alespoň
stručně zmínil o 40 významnějších obcích Ústecka, závěrečná nejkratší
kapitola byla věnována pověstem z Ústecka. Autor pracoval přímo
s prameny, s listinným materiálem ústeckého archivu a litoměřického
archivu. Určitým vzorem mu byly dějiny Litoměřic z roku 1870 od
Julia Lipperta.
Autor se dokázal kriticky postavit k některým starším, tradovaným
informacím. Zároveň odsuzoval brutální fanatismus a nesnášenlivost
husitů v dějinách severozápadních Čech, jakož i čechizaci Ústí
n. L. po roce 1426. Jeho názor vycházel ze znalosti listinného
materiálu v ústeckém archivu, kdy se po roce 1426 objevují častěji
listiny a texty české než německé. Tento argument svědčí o větším
významu češtiny, ale není možné z něj přímo usuzovat na národnostní
složení obyvatelstva města. Foedischův názor se udržel nejen prakticky
u všech německých vlastivědců, ale i u českých publicistů a vlastivědců,
kteří chápali husitství především jako české nacionální hnutí.
Práce je také zajímavá tím, že se na jejím provedení podílel jako
autor ilustrací ústecký malíř Ernst Gustav Doerell.
V sedmdesátých letech 19. století se objevila vlna zájmu o regionální
dějiny a regionální přírodovědu, která se projevila zakládáním
vlastivědných nebo uměleckoprůmyslových muzeí. Muzea vznikala
buď jako obecní instituce nebo byla vydržována muzejními spolky.
Je zajímavé, že se v souběžné vlně zakládání muzeí v českých oblastech
projevoval silnější nacionalismus než v německých.
V r. 1873 vznikla první uměleckoprůmyslová muzea v Liberci a v
Brně jako muzea německá, ale s cílem sloužit potřebě obou národností.
Iniciátorem vzniku zmíněných muzeí byly v roce 1850 zřízené obchodní
a živnostenské komory. Přímým vzorem pro jejich vznik bylo "Oesterreichisches
Museum für Kunst und Industrie" ve Vídni, které bylo založeno
v roce 1863. Se zhruba stejným programem následovalo v roce 1876
muzeum v Ústí nad Labem.
Muzeum v Ústí nad Labem bylo založeno 5. ledna 1876 iniciativou
členů Gewerbeverein Aussig (dále Živnostenského spolku). Základem
jeho sbírek se stala sbírka starožitností, řemeslných nástrojů
a výrobků. Pro Ústečany zde byla zpřístupněna první veřejná studovna.
Dle inventářů se ve sbírkách nacházelo 600 sbírkových předmětů.
Muzeum bylo umístěno v místnostech hostince "Goldenes Schiff"
v Hrnčířské ulici v centru města. Pro veřejnost bylo otevřeno
2. září 1876. Ovšem již v prosinci se muzeum stěhovalo do budovy
magistrátu v Solní ulici. Časté stěhování postihovalo činnost
muzea až do roku 1918.
Ústecký Živnostenský spolek byl zřizovatelem a vlastníkem muzea.
Dle jeho statutu zde byla tři oddělení: oddělení uměleckořemeslných
a technických výrobků, přírodovědecký kabinet se sbírkou strojů
a nářadí a konečně knihovna s řadou odborných časopisů. Muzejní
sbírky se rozšiřovaly především dary a menšími koupěmi a muzeum
se postupně měnilo z uměleckoprůmyslového muzea na muzeum vlastivědné.
Až do devadesátých let v něm pracovali pouze dobrovolní pracovníci.
Prvním profesionálním správcem muzea se stal v roce 1894 Adolf
Kirschner, který do té doby pracoval jako kustod pro "Verein
für Geschichte der Deutschen in Böhmen". Kirschner se podstatným
dílem zasloužil o rozšíření sbírek muzea, jeho aktivní zájem ho
přivedl k založení archeologického oddělení.
Na financování muzea se svou částí podílelo i město Ústí nad Labem.
Na žádost muzejního výboru město zvyšovalo svůj příspěvek až na
800 zl. ročně v roce 1897. Od tohoto roku také zasedal v muzejním
výboru zástupce města. Muzejní výbor se snažil, aby město převzalo
muzeum zcela do své správy. Situace se nakonec vyřešila až v roce
1901, kdy vznikla Museumsgesellschaft Aussig (dále Muzejní společnost), která muzeum převzala.
Stanovy Muzejní společnosti byly schváleny 22. února 1901. Do
jejího výboru byli delegováni dva zástupci města a jeden zástupce
Živnostenského spolku. Předsedou byl zvolen Julius Lippert a jako
vedoucí muzea byl ustanoven Georg Bruder, který zároveň vykonával
funkci vedoucího přírodovědného oddělení. Vedení historického
oddělení převzal J. Lippert a uměleckoprůmyslového oddělení B.
Titelbach. Výkonným úředníkem se stal A. Kirschner. Jako městské
zahájilo muzeum činnost 8. prosince 1902.
Městské muzeum mělo nyní již charakter vlastivědného muzea se
všeobecným zaměřením. Značné množství sbírek vedlo k vytvoření
geologicko-mineralogického oddělení. Rozšiřovalo se také historické
oddělení, jehož nejvýznamnější akcí byla výstava ke 100. výročí
bitvy u Chlumce v prostorách městské knihovny v roce 1913. Zvláště
od roku 1901 rostl význam muzea pro šíření informací z oborů společenských
věd. V okruhu členů společnosti se soustředila většina aktivních
i pasivních zájemců o poznání dějin města a jeho blízkého okolí.
Charakteristickým rysem již bylo jednoznačné národnostní vymezení
muzea jako ústavu sloužícího německým občanům Ústí nad Labem.
Jestliže vývoj ústeckého muzea v Ústí nad Labem charakterizoval
rostoucí sebevědomí úspěšného města a jeho obyvatel, pak nám ale
na druhé straně chybí až do roku 1920 samostatná periodická publikace,
která by byla věnována vlastivědě Ústecka. Periodika, která v
Ústí nad Labem vycházela, nevěnovala systematickou pozornost otázkám
historické vlastivědy, i když příležitostným článkům se nevyhýbala.
Příčinou bylo patrně sociální složení obyvatelstva regionu, jenž
v té době prodělával bouřlivý průmyslový rozvoj. Tento rozvoj
způsobil rosáhlou migraci obyvatelstva, které sem přicházelo z
různých oblastí Čech, rakouských zemí a Německa a teprve hledalo
a vytvářelo si vlastní identitu v sociální struktuře regionu.
Tato situace je zřejmá, když se podíváme na složení zakládajících
členů "Verein für Geschichte der Deutschen in Böhmen"
(dále Spolek pro dějiny Němců v Čechách) v roce 1862. Nejvíce
členů bylo z Prahy - 373, na druhém místě byly Litoměřice s 97
členy a na třetím Kadaň s 50 členy. Významné postavení má i Most
se 41 členy, ale z Ústí nad Labem je pouze 15 členů, ze sousedních
Teplic 11 a z Krupky 1 člen. Je zřetelný rozdíl mezi nejstarší
průmyslovou oblastí severozápadních Čech na straně jedné, a historickým
správním centrem Litoměřicemi a vzdálenější oblastí severozápadních
Čech, kde se průmyslový rozvoj prosadil později, především v souvislosti
s výstavbou moderní železniční dopravní sítě.
Výše zmíněný spolek, jehož vznik inicioval profesor Höfler se
svými žáky, soustředil zájemce o poznání dějin Němců v českých
zemích. Spolek vydával časopis "Mitteilungen des Vereins
für die Geschichte der Deutschen in Böhmen", ve kterém byly
publikovány především práce školených historiků jako byli především
H. Hallwich a J. Lippert, později kvalitní práce ústeckých vlastivědců
např. C. Jahnela nebo A. Mariana.
Nejvýznamnější akcí spolku pro dějiny města bylo zpracování a
vydání listináře W. Hiekem a A. Horčičkou v roce 1896. Tato událost
byla oslavena 15. a 16. května 1896 výjezdním shromážděním členů
spolku v Ústí nad Labem. Toto shromáždění se stalo jednoznačnou
německou národní manifestací s průvody a shromážděními spolků
a korporací již podél cesty od Lovosic po Ústí nad Labem, kde
událost vyvrcholila pod patronací nejvyšších představitelů města.
Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let 19. století se objevila
první periodika, která se ve větší míře věnovala historickým a
vlastivědným tématům. Jsou to časopisy vydávané turistickými spolky
a organizacemi, časopisy, které se věnují popisu krajiny jako
turistického cíle a kde se uvádějí i náležité historické souvislosti.
Turismus se stal během osmdesátých let masovou záležitostí všech
sociálních vrstev. Akce turistických spolků a periodika jimi vydávaná
se staly objektem širokého zájmu. V publicistických článcích a
fejetonech byly popularizovány výsledky historického bádání, které
touto cestou vytvářely a ovlivňovaly veřejné mínění.
Nejstarším periodikem tohoto typu byl časopis "Mitteilungen
des Nordböhmischen Exkursions-Clubs" (dále jen MNBEC), který
začal vydávat v roce 1878 v České Lípě Anton Paudler. Časopis
se stal díky svému agilnímu vydavateli nejvýznamnějším periodikem,
který se soustředil především na historickou vlastivědu severních
Čech, Českého středohoří a Polabí. Zde jsou soustředěny všechny
významnější práce k dějinám Ústí n. L. od ústeckých vlastivědců.
V prosinci 1885 začala vycházet "Nordböhmische Touristen-Zeitung"
s podtitulem "Listy pro turistiku a vlastivědu". Snad
pro značnou konkurenci výše zmíněných českolipských "Mitteilungen"
přestal vycházet na Českolipsku, ale přešel s vydavatelem do Ústí
nad Labem. Od 8. čísla prvního ročníku vycházel tento časopis
pro vlastivědu v Ústí nad Labem a od 12. čísla druhého ročníku
ho redigoval Karl Eichler - ústecký učitel a představitel turistického
hnutí v Ústí nad Labem. Ten byl pravděpodobně iniciátorem přenesení
časopisu na Ústecko. Karl Eichler jako předseda "Aussiger
Mittel- und Erzgebirg-Vereinu" byl schopen získat podporu
pro počátky tohoto časopisu. "Nordböhmische Touristen-Zeitung"
vycházel jako měsíčník do konce roku 1888. Časopis byl zaměřen
na oblast Českého středohoří a Jizerských hor s Libereckem, částečně
i na Krušné hory, jejich východní část. Z ústeckých autorů se
zde objevují především K. Eichler a J. Taubmann, později i A.
Tscherney. Časopis zanikl posledním dvojčíslem z 15. prosince
1888 a tím skončil i první pokus vydávat na Ústecku vlastivědný
časopis.
Náhradou se stal již v roce 1886 časopis "Aus deutschen Bergen",
který také delší dobu vycházel v Ústí n. L. Jednalo se o rodinný
časopis, který byl svým zábavným charakterem příliš tvrdou konkurencí
pro "Nordböhmische Touristen-Zeitung". "Aus deutschen
Bergen" byl spíše komerční časopis, který se významnějším
pracem z historické vlastivědy prakticky nevěnoval. Je zajímavé,
že byl společným tiskovým orgánem pro řadu turistických spolků
nejen ze severních a severozápadních Čech, ale i z přilehlé oblasti
Saska. Časopis se věnoval především sportovní turistice a zanikl
až koncem druhé světové války, kdy vycházel pod částečně změněným
názvem "Aus heimatlichen Bergen".
Zajímavou osobností byl Carl (někdy též Karl) Jahnel. Narodil
se 23. ledna 1853 v Soběslavi. V roce 1862 odchází s otcem do
Ústí nad Labem, zde dokončil školní docházku, studoval na bohosudovském
gymnasiu, maturoval na gymnasiu v Chomutově. V letech 1871-1873
studoval na pražské universitě na filosofické fakultě, studia
však ukončil v roce 1875 na Universitě Friedricha Wilhelma v Berlíně.
V letech 1875-883 sloužil v armádě v Lublani. Po krátkém návratu
do Čech nastoupil 1. ledna 1885 jako redaktor u Norddeutsche Allgemeine
Zeitung, začínal zde jako lokálkář, od r. 1891 byl redaktorem
vědecké přílohy a rubriky pro zprávy z kolonií.
O prázdninách a o dovolených pobýval pravidelně ve Velkém Březně
a často se stýkal se svým přítelem z dětství MUDr. Alexanderem
Marianem. Byl aktivním turistou a zajímal se o vlastivědu Ústecka.
Výsledky své prázdninové činnosti publikoval v ústeckých novinách
(např. Aussiger Anzeiger, Elbezeitung), řadu článků s vlastivědnou
a historickou tématikou publikoval v MNBEC. Při některých tématech
spolupracoval s A. Marianem.
Nejstarší známou práci z dějin Ústecka uveřejnil již v roce 1884
v MNBEC. Byla věnována historii ústecké papírny. Jeho zájem se
soustředil především na starší období dějin, především středověk
a třicetiletou válku. Rozsah jeho zájmu byl ale širší a v období
devadesátých let a počátkem století publikoval desítky menších
i rozsáhlejších historicko vlastivědných prací. Nejvýznamnější
studií byla "Der dreissigjährige Krieg in Aussig und Umgebung",
kterou publikoval v roce 1903. Tato podrobná studie svědčí o autorově
hluboké znalosti historických pramenů a literatury.
Carl Jahnel v r. 1909 nervově onemocněl a přestěhoval se z Berlína
do Ústí nad Labem, kde se o něj starala jeho sestra. Zemřel 30.
ledna 1913. Řada jeho prací byla uveřejněna až po jeho smrti.
Wenzel Hieke byl knihovníkem Spolku pro dějiny Němců v Čechách
a konzervátorem českého Zemského úřadu pro ochranu památek. Od
roku 1890 začal pracovat na edici listin, týkajících se nejstarších
dějin Ústí. Od odchodu Sonnewenda se však nikdo nezabýval správou
archivu v Ústí nad Labem, a tak musel Hieke mnoho věcí vyhledat
a uspořádat. Ve skutečnosti se tak stal externím archivářem města.
Při častých cestách do Ústí nad Labem vyhledal svého bývalého
spolužáka Mariana, se kterým se osobně spřátelil.
Alexander Marian se narodil roku 1853 v Lipové u Velkého Šenova.
Rodina se však brzy přestěhovala do Ústí nad Labem, Marian vystudoval
gymnasium v Litoměřicích a v letech 1869-1874 medicínu v Praze.
Po absolutoriu krátce působil ve Stuttgartu, avšak od roku 1878
do své smrti roku 1919 byl činný jako praktický lékař v Ústí.
Byl mnohostrannou osobností, věnoval se turistice, angažoval se
v komunální politice. Od roku 1883 pravidelně každý roku vydával
obsáhlé statistické zprávy o stavu městské populace.
Velice se rovněž zajímal o, dnešními pojmy řečeno, životní prostředí.
Varoval před díky průmyslu zhoršujícími se podmínkami ve městě
a dokonce za komunální peníze organizoval výjezdy dětí na čerstvý
vzduch. Jeho skutečně nebývalý rozhled a všestrannost omezovala
pouze jediná stránka jeho osobnosti, a to vyhraněný nacionalismus,
jenž se projevoval při každé z tohoto aspektu vyhraněné situaci,
jakou byly například roku 1897 Badeniho reformy. Když roku 1919
zemřel na rychlou rakovinu střev, okamžitě byla do života uvedena
legenda, že příčinou jeho úmrtí byl vznik československého státu
a stržení sochy císaře Josefa II.
Marian měl možnost se u Hiekeho seznámit s technikou archivní
práce a s excerpcí pramenů. 3. dubna 1895 W. Hieke náhle zemřel
a A. Marian se stal jeho přirozeným nástupcem ve správě městského
archivu. Ústecký diplomatář "Urkundenbuch der Stadt Aussig
bis zum Jahre 1526" dokončil a v roce 1896 vydal historik
Adalbert Horčička.
Ještě v roce 1895 nechal Marian přestěhovat archiválie z radnice
do tehdy nové školní budovy v ulici Velká hradební. Přibližně
v letech 1903-1906 provedl Marian soupis a evidenci městských
knih, tehdy uložených u ústeckého Okresního soudu. Archiv obsahoval
pouze listinný materiál, Marian zde soustředil i městské knihy,
z nichž ty nejstarší musel vyreklamovat u vrchního zemského soudu
v Praze, kde byly uloženy od osmdesátých let 19. století.
Většinu prací v ústeckém archivu vykonával Marian sám ve svém
volném čase a nejspíše zcela bezplatně. Později měl k dispozici
jednu pomocnou sílu. Spolu se svým přítelem C. Jahnelem byli až
do první světové války jedinými badateli v archivu. Výsledky svého
bádání uveřejňoval od druhé poloviny devadesátých let v ústeckých
novinách Aussiger Anzeiger a Elbezeitung, některými pracemi se
uplatnil i v pražském MVGDB a v českolipském MNBEC. Některé články
publikoval současně ve více titulech periodik.
První větší práci si objednal a vydal ústecký turistický spolek,
jednalo se o dějiny Větruše u příležitosti výstavby nové vyhlídkové
restaurace. Tato práce z roku 1897 mu rychle získala pověst u
ctitelů historické vlastivědy Ústecka.
Po odchodu F. Sonnewenda do České Lípy nebyla vedena kronika města.
Marian v roce 1896 navrhl, aby byla kronika dovedena do současnosti.
O to se měla postarat letopisecká komise, v níž byli vedle Mariana
učitel a představitel turistického spolku K. Eichler a učitel
a vlastivědec K. Moißl. Marian si za tím účelem pořídil řadu výpisků
pro dějiny města v letech 1840 až 1880. I když kronika nebyla
nakonec zpracována dle Marianových představ, jsou uvedené výpisky
a poznámky jedinečným pramenem pro poznání dějin města v uvedeném
období a Marian sám je využíval pro své různé drobnější práce.
Od 8. března 1898 byl zástupcem městské rady ve výboru ústeckého
muzea, a to až do své smrti. Byl prvním místopředsedou a později
se stal i vedoucím historického oddělení. Na základě práce věnované
dějinám ústeckého chrámu Nanebevzetí Panny Marie z roku 1902 a
v ocenění své dosavadní činnosti byl 10. října 1902 jmenován členem
korespondentem ústřední komise pro umělecké a historické památky
se sídlem ve Vídni. Z tohoto titulu se stal okresním konzervátorem
památkové péče v Ústí nad Labem Projevoval velký zájem o práci ústeckého muzea. Když se stal 14.
srpna 1918 členem komise, která měla doporučit městské radě využití
zámku v Trmicích, neváhal a spolu s tehdejším předsedou Muzejní
společnosti B. Titlbachem prosadil, že zámek se stal sídlem muzea.
Marian se dočkal jeho otevření 7. září 1919. Muzeum města Ústí
nad Labem spravovalo trmický zámek do roku 1995.
Historické práce Mariana byly vždy opřeny o prameny, které svědomitě
excerpoval. Všechny jeho práce měly úzce regionální záběr na dějiny
města Ústí nad Labem, podrobně se zabýval historií jednotlivých
domů ve městě ap. Mezi jeho nejzajímavější práce patří poznámky
z dějin města v 17. století, které navazují na již zmíněnou Jahnelovu
práci, v roce 1901 publikoval podrobnou studii o dějinách ústeckého
měšťanského pivovaru, počátkům ústeckého průmyslového podnikání
věnoval i svou práci z roku 1908. Pro jubilejní oslavy stého výročí
bitvy u Chlumce v roce 1913 vydal zajímavou práci o podobě města
a jeho životě v roce 1813 ("Aussiger Leben im Jahre 1813").
Zajímal se i o knihovnictví, např. prací věnovanou ústecké děkanské
knihovně z roku 1906, nebo první bibliografií historie Ústí nad
Labem z roku 1910.
Poslední práce, které vyšly za jeho života, se vztahovaly k dějinám
ústeckých cechů a novému třetímu vydání Sonnewendových dějin města
Ústí nad Labem, ke kterým připojil podrobnou studii o F. Sonnewendovi.
Z jeho pozůstalosti čerpali později němečtí vlastivědci (především
F. J. Umlauft) a to jak z vlastních prací Marianových, tak z excerpovaného
materiálu. F. J. Umlauft např. z pozůstalosti v roce 1924 vydal
a doplnil práci, kterou napsal Marian spolu s C. Jahnelem o ústeckém
kostele sv. Materny. F. J. Umlauft doplnil a vydal i některé další
Marianovy práce, např. v roce 1927 publikaci věnovanou osobnostem
ústeckých starostů.
MUDr. A. Marian se stal významnou osobností historické vlastivědy,
o kterou se zasloužil nejen svou publikační činností, ale především
organizátorskou prací v počátcích archivnictví a muzejnictví.
Jeho politická činnost a zřetelný německý nacionalismus se výrazněji
neprojevily v jeho významných pracech historicko vlastivědných.
Pro rozšíření vlivu historické vlastivědy na formování společenského
vědomí obyvatel Ústecka je přelom 19. a 20. století asi obdobím
nejdůležitejším. Nejen v turistických a vlastivědných časopisech,
ale i v místním denním tisku získává publicistika s regionálně
historickými tématy důležité postavení a ovlivňuje tak veřejné
mínění.
K historikům blízkým Jahnelovi a Marianovi patří bezesporu liberecký
profesor Wilhelm Feistner (1855-1946), autor dějin Ústí nad Labem
do roku 1547 ("Geschichte der königlichen Stadt Aussig bis
zum Jahre 1547"). Kniha vyšla v Liberci v roce 1883 a autor
ji věnoval H. Hallwichovi jako příspěvek pro poznání dějin Němců
v Čechách. Feistner vytvořil podrobné dílo, pracoval se znalostí
archivních pramenů ústeckých a litoměřických, se znalostí historické
odborné literatury německé i české. Součástí publikace je výběr
z listin ústeckého archivu.
V roce 1887 byla vydána první všeobecná vlastivěda správního
okresu Ústí nad Labem - "Der politische Bezirk Aussig, umfassend
die Gerichtbezirke Aussig und Karbitz". Jejím hlavním tvůrcem
byl pedagog Konrad Moißl. Narodil se nedaleko Kraslic v Krušných
horách 26. listopadu 1847. Studoval v Chebu a v Praze, jako podučitel
působil v Kraslicích a po krátkém působení v Jablonci n. N. přišel
v roce 1871 do Ústí nad Labem. Zde působil jako učitel, v letech
1886 až 1890 zastával úřad okresního školního inspektora. Od roku
1893 byl ředitelem školy v Ústí nad Labem, a to až do odchodu
na odpočinek v roce 1917. Zemřel v Ústí nad Labem 4. července
1928.
Vedle své pedagogické činnosti se Moißl věnoval i činnosti publikační.
Zabýval se především metodikou výuky vlastivědy. Péčí "Lehrerverein
Aussig" vyšla jeho okresní vlastivěda s podtitulem "vlastivěda
pro školu a dům". Moißl za přispění několika spoluautorů
vytvořil hodnotné dílo, které populárním způsobem seznamovalo
čtenáře s geografií a přírodou Ústecka, stejně tak s dějinami
měst a obcí, s dějinami průmyslu a dopravy, s topografií a s významnými
osobnostmi regionu. V podstatě zde shrnul výsledky většiny do
té doby publikovaných prací z dějin Ústecka.
Nejslabší částí Moißlovy vlastivědy jsou dějiny jednotlivých obcí
Ústecka, kde se autor nemohl opřít o prakticky žádné publikované
práce. Vlastní dějiny měla napsána pouze města - Ústí n. L., Trmice
a Chabařovice, u venkovských obcí významnější literatura nebyla.
K. Moißl zvolil cestu krátkých zmínek, někdy spíše anekdot a lidových
pověstí. Nejhodnotnější částí jeho vlastivědy jsou části věnované
způsobu života, zvykům a tradicím obyvatel. Jako pramen pro etnografii
má Moißlova vlastivěda význam dodnes.
Z řad katolických duchovních pocházel katecheta Rudolf Jenatschke.
Na Ústecku začal působit počátkem století jako vášnivý fotograf,
činovník spolku amatérských fotografů v Ústí nad Labem. V roce
1914 vydal svou první malou knížečku krajinářských fotografií
hradu Střekova a jeho okolí. Jeho fotografie doprovází většinu
historických publikací v období do roku 1945. Velká část jeho
fotografických desek je dnes uložena v ústeckém muzeu jako součást
sbírky negativů.
Na přelomu století se vytvořil žánr beletristického zpracování
biografií významných osobností, nebo vydávání literárně upravených
autobiografií. Kromě biografie Johanna Schichta
(Ferdinand Bernt: Johann Schicht, Sein Leben und Wirken, Wien
1909) je pro nás významná především biografie Georga Carla Wolfruma
(17. prosince 1813 - 30. srpna 1888): "Erinnerungen an Carl
Wolfrum. Leipzig 1893". Určitým protipólem zde je dílo sklářského
dělníka Wenzela Holeka, který vydal své vzpomínky na působení
na Ústecku a na život dělníků v severozápadních Čechách v Jeně
v roce 1909 (W. Holek: Lebensgang eines deutsch-tschechischen
Handarbeiters). Jedná se o jedinečné historické prameny pro dnešní
snahu poznat blíže sociální dějiny města.
Osobností, která publikovala nejvíce v novinách a denících Ústecka
a okolí na přelomu 19. a 20. století, byl Adolf Kirschner. Počet
jeho známých otištěných příspěvků z let 1895-1917 přesahuje čtyři
sta. Přispíval pilně nejen do místního, ale i do pražských, vídeňských
a drážďanských novin a časopisů. Témata byla velice různorodá,
od článků z oblasti archeologie a z činnosti ústeckého muzea,
přes články z dějin města Ústí nad Labem a jeho okolí, z vlastivědy
severozápadních Čech, po novinovou publicistiku s tématy vojenských
tradic, společenského života ústeckých obyvatel, zprávy z výstav,
cestopisné črty a humoresky. Oblíbenou Kirschnerovou žurnalistickou
formou byl fejeton. K údajům v jeho novinových článcích je nutno
přistupovat velmi kriticky, což postřehli již Kirschnerovi současníci.
Jeho články jsou přesto důležitým pramenem k poznání dobového
života, archeologické zprávy jsou jedinými zprávami, které popisují
okolnosti nálezů a souvislosti pro část současných archeologických
sbírek Muzea města Ústí nad Labem.
Stejně jako je pestrá jeho publicistická činnost, tak byl pestrý
i jeho život. Narodil se 17. května 1849 v Jičíně jako syn důstojníka.
I on sám se věnoval vojenské dráze, i když si armádní režim příliš
neoblíbil. V roce 1878 opustil vojenskou službu a vystřídal několik
úřednických míst. Po svatbě v roce 1881 se mu podařilo získat
místo kustoda Spolku pro dějiny Němců v Čechách v Praze, a to
prostřednictvím Ludwiga Schlesingera. I jako samouk dosahoval
poměrně dobrých výsledků v historické práci. Jako kustod spolku
byl zaměstnán do roku 1894. V tomto roce po krátké úřednické epizodě
u Krajského soudu v Litoměřicích získal místo kustoda ústeckého
muzea. Zde pak působil až do své smrti 3. března 1918.
Kirschner vynikal velkou aktivitou při práci pro muzeum. Podstatným
způsobem rozšířil sbírky muzea získáním soukromé sbírky archeologických
nálezů Franze von Raucha. S nimi získal pro ústecké muzeum i památky
na Ulriku von Lewetzov a na její vztah k J. W. Goethovi. Zajímal
se i o další osobnosti německého romantismu se vztahem k Ústecku
- básníka Theodora Körnera a malíře Ismaela a Raphaela Mengse.
Své archeologické práce publikoval i ve výročních zprávách Muzejní
společnosti v Ústí nad Labem. V tomto oboru přinesl také nejvíce
původních poznatků, např. z nálezu depotu bronzových předmětů
ve Svádově v roce 1897 a z některých dalších průzkumů, které Kirschner
uskutečnil v údolí Labe. Spolu s teplickým Robertem Weinzirlem
patří Kirschner k zakladatelům archeologie jako vědecké discipliny
v severozápadních Čechách na počátku 20. století.
Jednou z jeho posledních publicistických prací byl článek z roku
1917, který byl stylizván jako zpráva o vzácném nálezu ze světové
války, objeveném v roce 2100 v universitním městě Ústí nad Labem.
Adolf Kirschner působil zvláště jako popularizátor a udělal asi
nejvíce na poli seznamování veřejnosti s výsledky bádání historiografie
a historické vlastivědy.
Jeho nejbližším spolupracovníkem byl od roku 1902 ředitel pokračovací
školy v Ústí nad Labem ing. Berthold Titelbach. Především jeho
zásluhou se ve městě organizovaly v letech 1893 a 1903 velké průmyslové
výstavy, na kterých bylo významné místo přiděleno dějinám města.
Při náročné akci, kdy byla část výstavní plochy v roce 1903 vybudována
jako model středověkého Ústí nad Labem v měřítku 1:1 B. Titelbachovi
vyšli s přípravami vstříc A. Kirschner i A. Marian.
Obdobnou událostí se stalo již zmíněné odhalení jubilejního pomníku
bitvy u Chlumce v roce 1913. Sté výročí se stalo podnětem pro
záplavu vlastenecké literatury všeho druhu. Poněkud skomírající
symbol bývalé vojenské slávy Rakouska se stal místem demonstrace
vojenského spojenectví Rakouska-Uherska a Německa.