Přeměna Ústí n. L. z malého, byť královského města v moderní průmyslové
město spadá do období prosazování se průmyslové revoluce v různých
oblastech hospodářského života. V případě Ústí n. L. se však tyto
tendence vzhledem k jeho poloze začaly projevovat o něco později
než ve většině našich novodobých průmyslových centrech. Přesto
jeho přeměna v průmyslové, dopravní, správní a obchodní centrum
severozápadních Čech proběhla v poměrně krátké době a zasáhla
nejenom vlastní Ústí n. L., ale postupně i obce v jeho nejbližším
okolí. A tak již v tomto období se vytvářely podmínky pro vznik
města v rozsahu, jak ho chápeme dnes. Předpoklady pro novodobý
rozvoj Ústí n. L. se vytvářely postupně, ale k jejich naplnění
došlo až po roce 1850, kdy byly splněny základní podmínky průmyslového
rozvoje daného místa: levný zdroj energie a dobré dopravní spojení.
Prvým předpokladem byl zdroj energie. V okolí Ústí n. L. se sice
s těžbou hnědého uhlí setkáváme již v polovině 18. stol., ale
jeho praktické užití v průmyslu se začalo prosazovat až od 20.
let 19. století, a to navíc ještě mimo území města. V tomto období
totiž se uhlí začalo vyvážet po Labi do Německa, kde bylo používáno
hlavně v cukrovarech, ale postupně se uplatňovalo i v dalších
průmyslových odvětvích, jako náhrada za drahé anglické či slezské
černé uhlí. Získané zkušenosti pak umožnily v následujících desetiletích
jeho využití i v domácí výrobě. Snad ještě větší význam v přeměně
Ústí n. L. sehrála doprava. Vzhledem k jeho excentrické poloze
nedaleko zemských hranic to bylo zcela pochopitelné. Město sice
již od středověku těžilo ze své polohy na Labi, ale celkový objem
plavby byl na počátku 19. století nízký, takže život města plavba
bezprostředně neovlivňovala. I když od 30. let dochází k jejímu
rozvoji a Ústí n. L. se od této doby stává jejím centrem, přesto
vzhledem k sezónnosti plavby i omezenosti jejího dosahu, se plavba
nestala tím prvkem, který by dal podnět k zahájení přetváření
města. Tímto impulsem se stalo až zahájení železniční přepravy
na trati Rakouské státní dráhy Vídeň - Praha - Podmokly - Drážďany,
kde úsek Praha - Ústí n. L. byl dán do provozu v říjnu 1850, a
zbývající část do Drážďan v roce následujícím. Po ní pak v rychlém
sledu následovaly další tratě a z Ústí n. L. se stal významný
dopravní uzel, v němž došlo k propojení železniční a vodní dopravy,
což ve vývoji města sehrálo významnou roli. A tak, jak už bylo
opakovaně konstatováno, vlastně až zahájení železniční dopravy
znamená počátek novodobého rozvoje města a jeho přeměny ve významné
průmyslové centrum.
I když s prvými pokusy o překonání ztrnulého feudálního hospodářského
života města založeného na zemědělské a řemeslné cechovní výrobě
se setkáváme v Ústí n. L. již koncem 18. stol., přesto tyto ojedinělé
a navíc krátkodobé pokusy o prosazení nových výrobních prvků na
celkovém hospodářském obrazu města nic neměnily. Prvým takovým
pokusem bylo zavedení pěstování bource morušového učitelem Josefem
Pietschem v letech 1788-1814, který tak sledoval naplnění snah
rakouské vlády o zavedení výroby hedvábí v monarchii. Jeho pokus
však nenalezl následovníky a tak ani hedvábnictví se v Ústí n.
L. neprosadilo. Pietsch však textilu zůstal věrný a společně se
svým švagrem Johannem Friedrichem Dobelem a Josefem Rösslerem
z Mertendorfu zahájil provoz prvního ústeckého "průmyslového"
podniku: tiskárny kartounu a plátna, která byla umístěna v jeho
domě čp. 125 v Zahradní ulici (dnes již neexistuje). Podnik však
neprosperoval, Pietsch se osamostatnil a pokoušel se o provoz
přádelny bavlny. Na něj pak navázal jeho dřívější společník J.
F. Dobel, který s dalšími společníky a se svolením magistrátu
otevřel v roce 1802 kartounku v domě čp. 2 na dnešním Mírovém
náměstí.
Další přádelnu dal v roce 1804 do provozu ústecký punčochářský
mistr Anton Ulbrich v ulici U jeptišek (dnes již neexistuje).
Bylo v ní 6 spřádacích strojů se 40 přadeny, které obsluhoval
vždy jeden dělník.
Na Klíšském potoce, v prostoru dnešních městských lázní stála
barvírna "Staré Bělidlo". V roce 1808 si ji pronajali
Nathan Herschel, Kantor a spol. z Teplic, kteří však tehdy jako
židé nesměli v Ústí bydlet. Bohužel není známo, jak dlouho se
tyto prvé provozy udržely a jaká byla jejich produkce. Lze však
předpokládat, že na konci napoleonských válek ani jeden z nich
již neexistoval.
Tyto nepříliš úspěšné pokusy o zprůmyslnění Ústí n. L. však zůstaly
nadlouhou dobu také pokusy jedinými, neboť s dalšími průmyslovými
podniky se v Ústí n. L. setkáváme až ve 40. letech 19. století.
A opětovně, jak to bylo v severních Čechách obvyklé, byly dalšími
průmyslovými podniky textilky. V roce 1843 přišel z Meerane v
Sasku Carl Georg Wolfrum, který v jakési předtuše budoucího rozvoje
Ústí n. L. zde zakládá barvírnu ve Velké hradební 402, kterou
osazuje i prvým parním strojem na území města. V roce 1876 pak
svůj podnik přeměňuje na tkalcovnu a v roce 1887 ho přenáší na
pomezí Ústí n. L. a Předlic a přetváří ho v moderně vybavenou
tkalcovnu vlněných látek. Ve svém původním podniku se specializoval
na barvení látek, které byly tkány domácími tkalci na vesnicích
v okolí Ústí n. L. Jeho společníkem byl jistý Günther, který však
brzy z podniku vystoupil a spolu s Ludwigem Quaasem, který do
Ústí n. L. přišel ze Saska, zakládají v roce 1847 nejprve rovněž
barvírnu, kterou však brzy přeměnili v tkalcovnu "Günther
a Quaas". Tkalcovna byla umístěna v ulici Pařížské - v přední
části budovy pozdější obchodní akademie. V ústeckých poměrech
šlo již o velký podnik, v němž bylo počátkem 60. let zaměstnáno
6 úpravců a 40 děvčat, jako tkadleny. V roce 1849 pak vzniká další
mechanická tkalcovna Hermanna Kroitzsche, který do nové budovy
ve Velké hradební čp. 607 přenesl svou tkalcovnu z Teplic. Roku
1911 kupuje zrušenou továrnu město Ústí a zřizuje zde své úřady.
V roce 1945 byla zasažena bombami a na jejím místě stojí dnes
Kulturní dům.
Z Ústí n. L. se tak na prahu jeho průmyslového rozvoje stává středisko
textilního průmyslu, což je umocněno i tím, že zde byla otevřena
tkalcovská škola (v domě čp. 546). Ta však neměla dlouhého trvání,
neboť byla zaměřena na výuku tkaní na ručních stavech, což již
v době jejího založení vzhledem k zavádění mechanických stavů
byl anachronismus.
Vedle textilek zahájily provoz v oblasti Ústí n. L. před rokem
1850 ještě další podniky s jiným zaměřením, které se pak v průběhu
dalších desetiletí staly vůdčími podniky svého oboru. Prvým z
nich byla továrna na výrobu siderolitu (speciální druh keramiky),
kterou založil v roce 1841 Adolf Bähr z Pirny a pod označením
"Bähr a Maresch" pracovala v budově v Maternově ulici,
odkud pak byla přemístěna do nově postavené továrny na rohu ulic
Revoluční a U trati. Vedle luxusního dekoračního zboží vyráběl
též uměleckou terakotu a majoliku. Později produkoval i zahradní
keramiku. Po Bährově smrti firmu převzal jeho zeť Johann Maresch
a od roku 1890 pak jeho syn Ferdinand, který z ní vytvořil velký
podnik zaměřený na vývoz do řady evropských i zámořských zemí.
V obdobně významný podnik se rozrostla v roce 1847 zahájená výroba
droždí, které začali vyrábět Louis Eckelmann z Bohmtu ve Vestfálsku
a Ludwig Bramsch z Drážďan jako první na území rakouské monarchie
v pronajatém panském statku a sklepu v Krásném Březně. V roce
1859 Bramsch z firmy vystoupil a založil si vlastní továrnu v
Teplicích. Louis Eckelmann společně se svým bratrem Hermannem
postavili v Krásném Březně nové provozy lihovaru a drožďárny.
V pozdějších letech se tento závod již jako společnost s ručením
omezeným pod názvem "K. k. Spiritus- Presshefe- und Liqueur
- Fabrik" stává majetkem rodiny Wolfrumů. Specialitou, dodnes
vyráběnou, bylo Klášterní tajemství. Na přelomu století firma
zaměstnávala na 100 osob.
Posledním průmyslovým podnikem, který na území města zahájil svou
činnost před rokem 1850 byla koželužna Josefa Höniga, umístěná
v Dobětické ul. 42. Vyráběly se zde technické kožené výrobky,
hnací řemeny, podešve ap. Továrna zaměstnávala 60 - 70 lidí.
Vznik a rozvoj prvých průmyslových podniků na území města vycházel
z dobových kritérií, což v případě Ústí n. L. značilo, že se zde
plně projevila snaha tyto podniky umístit do historického rámce
města. Navíc se zde objevuje určitý charakteristický rys, s nímž
se setkáváme i u jiných míst v severních Čechách: zakladateli
nových podniků jsou převážně cizinci, zejména pak podnikatelé
ze sousedního Německa (Wolfrum, Eckelmann, ap.). V dalších desetiletích
se tento rys ještě více prohloubí, protože řada nových průmyslových
podniků je zakládána jako pobočné závody již existujících německých
podniků.
Důvody byly prosté: získání velkého trhu monarchie bez celních
omezení, blízkost domovských podniků, levnější pracovní síla.
A právě blízkost německých hranic byla další příčinou, že po polovině
19. století se hospodářský rozvoj soustředil právě do českého
severního pohraničí. Zapojení Ústí n. L. do celozemské, ale i
mezinárodní dopravní sítě mělo pro jeho hospodářský vývoj značný
význam, protože se tak přiblížilo obchodním centrům, ale i zdrojům
surovin a odbytištím. Přestalo tak být na periferii rakouské monarchie,
bez řádného spojení se svým okolím. Začalo být naopak místem,
které přitahovalo podnikatele, což se projevilo nejen tím, že
se zde začal rozvíjet průmysl, ale i v tom, že Ústí n. L. začalo
být i obchodním centrem, kde své pobočky zakládaly i velké banky
a obchodní domy. V hospodářském životě města se změna neprojevila
okamžitě. Postupně, přibližně ve dvacetiletém časovém úseku se
odrazila v nové městské struktuře a v odlišné sociální skladbě
obyvatelstva. V této prvé vlně se rozvíjí zejména vlastní město,
kdežto okolní obce zůstávají stranou. Druhá vlna zhruba v letech
1885-1905 pak tento proces dovršila, navíc v jejím rámci byla
do hospodářské proměny zatažena i pozdější ústecká předměstí a
vlastně právě v tomto období se vytváří tzv. Velké Ústí n. L.
s velice úzkými hospodářskými vazbami mezi jednotlivými obcemi
a historickým Ústím n. L.
Rozhodujícím momentem tohoto procesu se stalo založení Spolku
pro chemickou a hutní výrobu v roce 1856. Tento akt měl pro město
dalekosáhlé důsledky. Jednalo se totiž o velkoryse pojatý podnik,
který vlastně od svého počátku byl největším průmyslovým podnikem
města, ale i největším chemickým podnikem celé monarchie a svou
výrobou do značné míry ovlivnil i skladbu průmyslových podniků
v Ústí n. L. Z města textilu se stalo město chemie. Založení Spolku
se projevilo i jinak: byl to vlastně první velký průmyslový podnik
postavený mimo historické jádro města. Jeho výstavba tak vlastně
dala základ ke vzniku nové průmyslové zóny, kde našlo své umístění
několik desítek menších i větších podniků. Skladba průmyslu, přes
postupně se zvyšující počet podniků z oboru chemie, byla dosti
pestrá a zahrnovala řadu oborů. V průběhu 2. poloviny 19. století
se vytvořila základní kostra ústeckého průmyslu, která pak jen
s malými změnami přetrvala až do roku 1945. Zahrnovala řadu odvětví,
která byla většinou zastoupena převážně hned několika podniky.
textil, chemie, potravinářství, cukrovarnictví, strojírenství,
sklo a keramika, dřevařství, elektrotechnika, stavebnictví.
Podrobnější přehled podniků podle těchto oborů bude i obsahem
následujících řádků.