Noví osídlenci převzali v roce 1945 neutěšený stav obecního hospodářství.
Majetek města, který reprezentoval hodnotu několika set milionů,
byl tehdy zatížen částkou 224 miliony korun dluhů. Město utrpělo
i další citelné škody upisováním říšskoněmeckých cenných papírů,
po válce úplně bezcenných, a blokováním všech markových vkladů.
Tím byly znehodnoceny jak vklady kmenového jmění obce, tak i různé
úložky a obnovovací fondy, a to i ty, které byly nastřádány v
první republice.
Městská pokladna zaznamenávala újmu i v případě zisků, které ztratila
znárodněním dřívějších městských podniků. Znárodněný průmysl,
jehož generální ředitelství se nacházela v Praze, přestože měl
svou výrobu v Ústí, odváděl daňové přirážky tam, kde bylo sídlo
centrálního vedení. Znárodněním elektrárny a plynárny byla městu
odňata nejen majetková hodnota, nýbrž i čisté příjmy a navíc město
muselo odebíraný proud, zejména pro své dopravní podniky, draze
platit.
Nová samospráva se nemohla opírat o dřívější válečný německý administrativní
systém, ani nemohla využívat kádr zacvičených úředníků. Revoluční
národní výbor s nedostatečným počtem nezkušených pracovníků přebíral
provoz městských podniků a zařízení a musel řešit rozsáhlé a závažné
nové povinnosti. Byl to hlavně odsun Němců, převzetí a zajištění
jejich majetku, příliv nového obyvatelstva, zajištění zásobování
a v neposlední řadě odstraňování škod způsobených bombardováním
města. Jen na okraj, na konci roku 1946 vyčíslené náklady na odsun
Němců v okrese vykazovaly 3,5 milionu korun a 23 milionů říšských
marek.
Střed města, od nádraží až k divadlu, ležel v rozvalinách. V prvé
řadě musela správa města zajistit uvolnění komunikací. Odklizení
280 tisíc m3 suti a trosek si vyžádalo do roku 1947 padesát milionů
korun. Dvacet procent zbořených obytných domů znamenalo pro město
nutnost okamžitě mobilizovat všechny zdroje a urychleně začít
s bytovou výstavbou. Velké náklady si vyžádaly opravy poškozeného
elektrického vedení, poškozené plynové, vodovodní a kanalizační
sítě a oprava dálkového topení.
Nezbytně nutnou podmínkou pro plnění všech těchto úkolů byl trvalý
příjem do obecní pokladny a hospodaření podle rozpočtu. Jediným
příjmem tehdejší samosprávy byly výnosy z jejích podniků, v prvních
poválečných letech však velice nejisté. Částečně pomáhaly zvyšovat
rozpočet města příděly ze státních zdrojů. To však nestačilo zdaleka
krýt finanční potřebu města. Proto již na konci roku 1945, s účinností
od 1. ledna 1946 zavedla rada MNV po schválení plénem MNV několik
obecních dávek, které měly vylepšit stav městských financí. Jednalo
se o dávku z přechodného ubytování, dávku z nápojů a zmrzliny,
dávku za používání veřejného obecního statku (místa), dávku ze
hry v karty, kulečníků a domina, dávky za používání městské kanalizace,
dávky za odvoz popela a smetí, poplatek za domovské právo, poplatky
za úřední výkony, dávky ze psů, 10 % přirážku ke státnímu poplatku
z převodu nemovitostí, 10 % dávku z jízdného elektrickými drahami,
dávku ze spotřeby elektrické energie a plynu a různé obecní stavební
poplatky. Většinu těchto daní platilo obyvatelstvo města již za
první republiky i za války. MNV vlastně jen prodloužil jejich
další platnost.
Během roku 1946 zavedla finanční komise po schválení plénem města
další dávky, takže koncem roku 1946 platili občané i přechodně
bydlící v Ústí nad Labem celkem 23 druhů dávek. Některé z nich
byly pro příjem města významné, ale většina byla zavedena jen
proto, aby se učinilo zadost podmínce, že "bude použito všech
vlastních zdrojů a příjmů". Původní sazby se úměrně zvyšovaly
podle nových upravovaných cen. Ze všech těchto dávek a poplatků
nejvyšší hranice dosahovala dávka ze psů a dávka ze zastavěné
plochy, která byla zavedena místo dávky z nájemného. Přesto vlastní
obecní příjmy kryly jen malou část řádných výdajů a řádné hospodaření
obce končilo značnými schodky. Ty byly hrazeny zápůjčkami a tak
zadlužení města stále rostlo. Stav dlouhodobých zápůjček činil
k 1. únoru 1948 asi 231 milionů korun a dluhová částka z těchto
zápůjček činila ročně kolem 18 milionů korun. (Je zapotřebí vzít
v úvahu, že čísla jsou uváděna ve staré měně.)
Komunistický převrat v roce 1948 přinesl změnu i ve finančním
hospodaření obcí. Zásadní a důležitou okolností bylo přidělování
finančních prostředků z ústředního rozpočtu všem obcím bez rozdílu
velikosti, podle jejich potřeb. Dalším významným zásahem bylo
tzv. oddlužení obcí a měst. Stát převzal likvidaci dosavadních
dluhů. Tak se stalo, že rozpočet města Ústí nad Labem byl poprvé
v jeho historii vyrovnaný.
K posouzení finanční situace našeho města uvádíme celkový přehled
o obecních rozpočtech města za léta 1946 až 1948.
Rozpočet na rok 1946 vykazoval
| Kčs |
řádnou potřebu | 144 533 248,- |
řádnou úhradu (včetně obecních přirážek, dávek a poplatků)
| 65 701 348,- |
nekrytý schodek činil | 78 831 900,- |
na jehož úhradu obdržela obec zemský příspěvek
| 50 098 000,- |
Rozpočet na rok 1947 vykazoval
| Kčs |
řádnou potřebu | 123 861 143,- |
řádnou úhradu | 57 719 347,- |
nekrytý schodek činil | 66 141 796,- |
na jehož úhradu obdržela obec zemský příspěvek
| 50 934 000,- |
Rozpočet na rok 1948 vykazoval
| Kčs |
řádnou potřebu | 121 493 071,- |
řádnou úhradu | 55 123 795,- |
nekrytý schodek činil | 66 369 276,- |
při revizi provedené zemským NV, byl tento schodek snížen na
| 54 975 000,- |
Kromě výše uvedených příspěvků ZNV na úhradu rozpočtových schodků
za rok 1946 a 1947 v celkové výši 101 032 000 Kčs obdrželo město
Ústí nad Labem v roce 1947 ještě tyto další subvence: od ministerstva
školství a osvěty na divadlo 1 500 000 Kčs a na úpravu stadiónu
300 000 Kčs, od ZNV na regulační plán města 125 000 Kčs a na úhradu
říjnové výpomoci zaměstnanců 967 000 Kčs, od ministerstva techniky
na odklizovací práce 8 400 000 Kčs. Dále byl na postupnou úhradu
nákladů spojených s likvidací bukovské katastrofy vyplacen pro
rok 1947 mimořádný příspěvek 2 200 000 Kčs, na adaptaci školní
budovy v Moskevské ulici 1 000 000 Kčs, na adaptaci budovy pro
školu sociálních pracovnic 200 000 Kčs.
Z akce UNRRA bylo vyplaceno na projekční kancelář 200 000 Kčs,
na úpravu městských lázní 300 000 Kčs, na úpravu vodovodu 500
000 Kčs a na kanalizační práce 2 500 000 Kčs.
Povýšení Ústí nad Labem na krajské město v roce 1949 a zavedení
jednotné správy na okres i město přinášelo další změny. Podniky
a ústavy města byly sloučeny do Sdruženého komunálního podniku,
který byl na rozpočet národního výboru zapojen jen svým hospodářským
výsledkem. Současně do správy JNV patřilo veškeré školství v jeho
obvodu (tedy města i obcí v okrese) i jeho financování. Rozpočet
tohoto velikého hospodářského i politického útvaru činil v letech
1949 - 1954 průměrně 85 milionů korun. Po odtržení správy města
od okresu zaznamenal rozpočet MěNV v dalších letech vzestupnou
tendenci.
Vlastní příjmy města nikdy nestačily hradit v plném rozsahu výdaje.
Rozdíl byl vždy uhrazován ze státního rozpočtu přídělem. V roce
1961 například tento státní příděl činil 78 % rozpočtu města.
Příjmy města tvořily odvody ze zisku a z odpisů hospodářských
organizací řízených MěNV a příjmy z daní a poplatků (daň domovní,
poplatek z bytů, daň z příjmů obyvatel, zemědělskou, živnostenskou,
poplatek ze psů a správní poplatky). Největším vlastním příjmem
byly u MěNV příjmy z funkční a správní činnosti, jako příjmy z
kin, příjmy za školní stravování, příjmy ze zimního stadiónu,
za odvoz popela, za ošetřovné v jeslích apod. Výdajovou částí
rozpočtu MěNV hradil akce "Z", přes 40 % rozpočtu školství
a kulturu města, jesle, služby poskytované obyvatelstvu, místní
dopravu, údržbu sadů, parků a komunikací a v neposlední řadě správu
a údržbu bytového fondu.
V roce 1963 došlo ke změnám v řízení některých organizací, a tím
se podstatně snížil i rozpočet městského národního výboru. Do
řízení ONV přešel podnik restaurace a jídelny a okresní vlastivědné
muzeum. Do řízení KNV přešlo divadlo a knihovna. A bylo podstatné,
že u ONV bylo soustředěno i obstarávání mzdových a osobních záležitostí
ve školství. Naproti tomu převzal městský národní výbor od ONV
v plném rozsahu zajišťování doplňkové sociální péče. I když pro
potřeby školství a kultury byla vyhrazena stále podstatná část
městského rozpočtu (30 %), nějvětší část mohla být přidělena potřebám
místního hospodářství. Socialistický způsob hospodaření dovoloval,
aby organizace řízené MěNV byly značně ztrátové. Podnik bytového
hospodářství vykazoval ztrátu, městská doprava na tom byla obdobně.
Průměrné nájemné ve městě činilo v roce 1963 45,50 korun měsíčně
a přitom celkový náklad na jeden nájemní objekt dosahoval měsíčně
141 korun. Velice nízké nájemné nekrylo ani 30 % nákladů na bytový
majetek ani náklady na údržbu bytů. Tento trend, na co nestačily
zdroje města, to doplnily zdroje státu, přetrvával celé období
socialismu.
I v šedesátých a na začátku sedmdesátých let posloužila městu
dobrovolná brigádnická činnost, řadu objektů postavili občané
v akcích "Z" a v "státem organizovaných" činnostech.