Hned od přelomu května a června připravovaly politické a vojenské
orgány v Praze první interní směrnice pro realizaci vyhošťování
a nuceného vysídlování německého obyvatelstva. Dne 28. května
dostaly vojenské jednotky v pohraničí rozkaz uzavřít státní hranici
a znemožnit Němcům volně přecházet z českého pohraničí do Německa
a naopak. 5. června vydal generál Klapálek, velitel 1. vojenské
oblasti, která zahrnovala i ústecký okres, instrukci k zabezpečení
vhodných komunikací a přechodů pro nucené vysídlování Němců. O
dva dny později rozpracoval toto opatření podrobněji v součinnosti
s jednotkami Rudé armády. Bylo to v době, kdy i československá
vláda připravovala rámcové směrnice odsunu německého obyvatelstva
z pohraničí. Po linii ministerstva vnitra byly všeobecné zásady
postupu vůči Němcům upřesněny výnosem ministra vnitra z 8. června.
Ministerstvo národní obrany se vysídlováním Němců zabývalo 11.
června, kdy po zprávách ze severovýchodního pohraničí, kde polské
jednotky uzavřely hranici a odmítaly přijímat vyhoštěné Němce,
zvažovalo, zda k vysídlování budou dostačovat komunikace od Sněžky
na západ až po styk s americkou armádou.
Nucené vysídlování Němců bylo prováděno v této době několika způsoby.
V prvé řadě celé kolony směřovaly pod dozorem ke státní hranici
pěšky. Používala se rovněž nákladní auta, lodě na Labi, ale především
byly vypravovány vlakové transporty složené ponejvíce z otevřených
nákladních vagónů. Přípravy k vysídlení měly většinou rychlý spád
a radikální průběh. Dle dochovaných svědectví Němci museli ve
velice krátké době (mnohdy i do 30 minut) opustit své domovy a
po provedení prohlídek, soustředění a kontrole věcí, které si
stačili vzít, pak byli zařazováni do pěších kolon nebo přikazováni
do železničních či jiných transportů. V tomto období docházelo
i k násilnému rozdělování rodin. Některé osoby byly odsunuty,
jiné zůstávaly v táborech nebo byly transportovány na práce do
vnitrozemí. Veškerý majetek mimo povolený obsah zavazadel musel
být odevzdán (šlo především o šperky, peněžní hotovost, vkladní
knížky a další cenné věci). Ústecké správní orgány povolovaly,
aby si vysídlované osoby sebou vzaly zavazadla o hmotnosti 30
kg a jídlo na 3-7 dní, z cenností pak pouze snubní prsteny, peněžní
částka dosahovala zpravidla výše 300 marek na osobu.
Pro tuto etapu nuceného vysídlování a vyhošťování Němců z města
a okresu Ústí nad Labem nelze zjistit přesný počet vysídlených,
protože neznáme ani počet Němců nacházejících se zde na konci
války a z různých pramenů zjištěné údaje se značně rozcházejí.
Lze si učinit pouze rámcovou představu o počtu vysídlených a průběhu
této akce.
Podle dochovaných záznamů bylo nucené vysídlování Němců v ústeckém
okrese zahájeno 4. června. V dalších dnech a týdnech pak poměrně
rychlým tempem pokračovalo, i když zpočátku v mnoha případech
bez náležitých organizačních opatření a zcela živelně. Na jeho
realizaci se podílelo vojsko a Sbor národní bezpečnosti. Postupně
byl při okresní správní komisi zřízen zvláštní osídlovací referát,
jemuž podléhala tzv. evakuační komise. Zde se rozhodovalo o osobách,
které měly být vysídleny a určovalo jejich pořadí. Komise začala
zpracovávat seznamy Němců podle ulic, v nichž bydleli, a prováděla
jejich evidenci. Při sestavování seznamů obcházeli členové evakuační
komise jednotlivé domy a zpracovávali o osobách určených k vysídlení
stručné záznamy. Zároveň bylo přijato rozhodnutí, že do transportů
nebudou zařazováni antifašisté, smíšené manželské páry a rovněž
vybraní specialisté z ústeckých závodů. V této době také vstoupila
v platnost řada nových opatření vůči německému obyvatelstvu, jako
např. povinnost nosit označení páskou, omezení nákupní doby, zákaz
návštěv veřejných místností (kin, divadel, hostinců apod.) a používání
hromadných dopravních prostředků, zákaz stěhování a cestování
do vzdálenosti nad 4 km aj. Rovněž byla vyhlášena pracovní povinnost
pro všechny Němce, kteří měli denně od 7.00 hodin pomáhat při
odklízení trosek po bombardování města a uvolňovat ulice pro obnovení
městské dopravy.
Počty vysídlovaných Němců prudce vzrostly zvláště po událostech
31. července (píšeme o nich na jiném místě). Do konce roku 1945
bylo vysídleno na 30 000 Němců bez ohledu na žádost spojenců z
počátku srpna, aby československá vláda pozastavila divoké odsuny
Němců. Několik set jich odešlo dobrovolně a v listopadu došlo
i k prvnímu dobrovolnému odjezdu antifašistů v počtu asi 1 000
osob.
Teprve na přelomu července a srpna přijali představitelé spojeneckých
mocností na konferenci v Postupimi rozhodnutí o "spořádaném
a lidském" transferu-odsunu německého obyvatelstva. Do konce
roku 1945 připravila československá vláda "Směrnice k provádění
soustavného odsunu (transferu) Němců z území Československé republiky".
Odsun mělo řídit ministerstvo vnitra a provádět okresní správní
komise (národní výbory) za pomoci orgánů národní bezpečnosti,
místních správních komisí, úřadů ochrany práce a případně vojenských
orgánů v těsné součinnosti s oblastními osídlovacími úřadovnami.
Celý odsun měl podle původních záměrů probíhat ve třech po sobě
následujících etapách. První etapa měla být zahájena počátkem
roku 1946 a měla skončit v polovině téhož roku vyčerpáním určených
kvót.
V této etapě se zásadně zakazovalo odsunovat německé pracovníky
z podniků, které měly zůstat v chodu. Z ústeckého okresu mělo
být tímto způsobem odsunuto 22 604 Němců. Ve druhé etapě měli
být odsunuti všichni zbývající Němci s výjimkou antifašistů, specialistů
s jejich rodinnými příslušníky, jakož i osob z národnostně smíšených
manželství. V této etapě se měl odsun řídit zásadou priority přiřčenou
jednotlivým odvětvím a závodům a měl být v podstatě ukončen vystěhováním
těch skupin Němců, kteří byli nasazeni na práce do vnitrozemí.
V závěrečné etapě plán odsunu počítal s vyřešením otázky vysídlení
kvalifikovaných pracovních sil a specialistů v průmyslu. Z ústeckého
okresu mělo být v těchto dvou etapách odsunuto celkem 29 351 Němců.
Na základě přijatých směrnic základní "odsuvnou jednotkou"
měla být ucelená rodina, tj. manželé, jejich děti do 18 let, rodiče
manželů a práce neschopné dospělé děti. Úředním dopisem či vyhláškou
byla rodina vyrozuměna o svém zařazení do transportu, místě shromáždění,
nutném vybavení doklady, upozorněna na to, co si smí vzít s sebou
a jakým způsobem má uzavřít a zabezpečit byt či domek. Během přesunu
do sběrného střediska byl zajištěn lékařský dohled i strážní služba.
Protože českých lékařů bylo v Ústí nad Labem malé množství, pracovali
ve sběrném středisku lékaři němečtí, kteří poté byli s příslušným
transportem rovněž odsunováni.
Všichni vysídlovaní Němci museli být řádně oblečeni, mít řádnou
obuv a roční době odpovídající pokrývku hlavy. Pokud by přejímací
orgány na státní hranici zjistily v tomto směru nějaké závady,
nedostatečně vystrojené osoby mohly vrátit zpět. Za řádné vystrojení
zodpovídala okresní správní komise. Jestliže příslušní členové
tohoto orgánu zjistili, že některá vysídlovaná osoba nemá ve svém
majetku některou z předepsaných věcí, byli povinni jim tuto věc
zajistit.
Při vysídlování německého obyvatelstva bylo pokud možno dbáno
toho, aby nedocházelo k dalším zbytečným národohospodářským ztrátám
a škodám. Proto do prvních transportů byly zařazovány především
osoby v neproduktivním věku a teprve s postupujícím osídlováním
začal odsun dělníků a ostatních průmyslových zaměstnanců. Němci
si mohli vzít s sebou do amerického pásma 70 kg (do sovětského
pouze 50 kg) osobních věcí včetně potravin. Nesměli odvážet peníze
a vkladní knížky, povoleno bylo maximálně 1 000 marek na rodinu.
Sběrné středisko bylo zřízeno v prostorách internačního střediska
(v uplynulých měsících došlo k oficiálnímu přejmenování tábora
na středisko) ve Všebořicích.
26. ledna 1946 bylo internační středisko, kromě nemocničního oddělení,
přesunuto do bývalého zajateckého tábora na Skřivánčím poli. Pro
nemocné a přestárlé Němce bylo vybudováno zvláštní sběrné středisko
v prostorách bývalého okresního chudobince na Bukově. K přesunu
došlo v době, kdy ještě platila karanténa, vyhlášená v důsledku
epidemie tyfu a úplavice. Transport měl pobíhat vlakem, pouze
ve výjimečných případech měly pomoci lodě na Labi. Jedna vlaková
souprava měla mít 40 vagónů, každý byl určen pro 30 osob, z čehož
vyplývalo, že každým transportem mělo z města odjet 1 200 Němců.
Odsun Němců z města a okresu byl zahájen počátkem dubna 1946.
Prvních sedm transportů vypravených v průběhu tohoto a následujícího
měsíce směřovalo do amerického okupačního pásma, protože pásmo
sovětské v této době ještě další Němce pro přeplněnost z roku
1945 nepříjímalo. Labskou cestu použili ke svému odchodu z města
18. května 1946 němečtí antifašisté. V červnu zhodnotila dosavadní
průběh odsunu a jeho tempo předsedkyně okresní správní komise
Marie Vobecká, která ve svém vystoupení především zdůraznila,
že po krátké přestávce, která ve vysídlování Němců nastala, odjede
14. června další transport, tentokráte již do bližšího sovětského
okupačního pásma v Sasku. Tyto transporty pak velice plynule a
v rychlém sledu pokračovaly až do 24. listopadu, kdy z ústeckého
nádraží odjel poslední, v pořadí již 34. transport. V rámci těchto
34 transportů, z nichž některé čítaly méně, jiné naopak více než
předpokládaných 1 200 osob, bylo z města a okresu vysídleno celkem
42 618 Němců, z toho do amerického okupačního pásma 14 263 a do
sovětského 28 355 osob.
Vedle těchto Němců vysídlovaných v akci tzv. řádného, neboli organizovaného
odsunu, odešlo v průběhu téhož roku v samostatných akcích 3 102
německých komunistů a 3 646 sociálních demokratů. I když tedy
vůči německému obyvatelstvu po skončení války byl v zásadě uplatněn
princip kolektivní viny, je nutno konstatovat, že prakticky hned
po osvobození se utvářel zvláštní vztah k německým antifašistům.
V tehdejší situaci to, zvláště v pohraničí, nebylo nic jednoduchého,
protože pojem "německý antifašista" nebyl pochopitelně
nijak definován a živelná nenávist převážné většiny českého obyvatelstva,
zvláště nově do pohraničí přicházejícího, ke všemu německému,
nenapomáhala snahám určit v místních podmínkách, kdo z německých
obyvatel má právo získat charakter antifašisty a s tím související
výhody oproti ostatním Němcům.
Za antifašisty byli od počátku považováni především předváleční
členové sociálně demokratické a komunistické strany a ti navrátilci
z koncentračních táborů, kteří se do nich dostali kvůli svému
politickému smýšlení. Těmto osobám byly poskytovány některé úlevy
z opatření uplatňovaných vůči ostatnímu německému obyvatelstvu.
Tak např. prověření antifašisté mohli uplatňovat nárok na stejné
příděly potravin, jaké mělo české obyvatelstvo (ostatní Němci
dostávali tutéž "normu", jakou za války sami stanovili
pro židovské spoluobčany), nepodléhali nucenému vysídlování, bylo
pro ně zavedeno zvláštní označení (rudá páska), neměly se na ně
vztahovat ani nejrůznější pokyny k nucenému soustřeďování a pracovnímu
nasazení vydávané místním národním výborem či okresní správní
komisí.
Podle nařízení ministerstva vnitra z 16. května 1945 měly být
poskytnuty úlevy těm osobám, které jednoznačně prokázaly, že nezradily
republiku a že vedly na její obranu boj před Mnichovem i v průběhu
násilného připojení pohraničí k německé říši. Další upřesnění
v tomto směru přineslo vládní nařízení č. 6/1945 Sb., které zároveň
určilo kompetentní orgány, jež měly nároky na případné úlevy posuzovat.
Prověřování antifašistů ve městě prováděli pověření členové bezpečnostního
referátu místního národního výboru za přímého dohledu svých nadřízených
z okresní správní komise. V některých konkrétních případech v
období bezprostředně po skončení války byli přizváni dva zástupci
antifašistů s hlasem poradním, zpravidla se jednalo o již prověřené
osoby.
Mezi českým obyvatelstvem, zvláště mezi novými osídlenci, existovala
již předem nedůvěra ke všem Němcům vůbec. Většina osídlenců přicházela
do pohraničí se zjednodušenou představou, že jejich hlavním posláním
je očistit tuto oblast od Němců a navrátit ji do českých rukou.
Neznalost místních politických poměrů velmi ztěžovala pochopení
postavení německých antifašistů. Těm bylo stále více zřejmé, ať
již z jednání jednotlivých úřadů a institucí, ale především z
konkrétního chování českého obyvatelstva vůči nim, že za takovýchto
podmínek ani oni nebudou moci ve městě zůstat. Na podzim, kdy
německým antifašistům na základě dekretu presidenta republiky
č. 33/1945 Sb. a s ním souvisejících prováděcích nařízení bylo
umožněno požádat o udělení československého státního občanství
a kdy se začal připravovat centrálně řízený organizovaný odsun
Němců, se situace ještě více změnila v neprospěch německých antifašistů.
Především bylo zrušeno jejich zvláštní označení. To sice přijali
ostatní Němci s jistým uspokojením, pro antifašisty to naopak
znamenalo definitivní přehodnocení jejich postoje k poválečné
československé společnosti.
O tom svědčil např. dopis německých antifašistů Okresní správní
komisi a Místnímu národnímu výboru v Ústí n. L. Němečtí komunisté
u vědomí neznalosti nebo malé znalosti českého jazyka sami uznávali,
že by jejich situace i při zachování osobní svobody a případném
udělení československého státního občanství byla v lidově demokratické
republice obtížná. Proto oznamovali, že se rozhodli v souhlase
a po dohodě s příslušnými činiteli vystěhovat asi 250 rodin bývalých
členů KSČ z Ústecka do Německa a žádali okresní správní komisi,
popř. místní národní výbor o souhlas k této akci.
Ani ministerstvo vnitra nemělo zpravidla vážných námitek proti
vystěhování německých antifašistů, pokud splňovali všechny předem
stanovené podmínky. Vystěhovat se tak směli pouze ti, kteří získali
od úřadu národní bezpečnosti potvrzení, že v době zvýšeného nebezpečí
pro republiku se neprovinili proti zájmům československého státu.
Pokud však němečtí antifašisté byli zaměstnáni v podnicích pro
hospodářský život státu zvláště důležitých jako specialisté, odborníci
nebo kvalifikované pracovní síly, neměl jim být dobrovolný odchod
prozatím povolen. Rovněž mělo být přihlíženo k tomu, aby případným
náhlým odchodem většího počtu německých zaměstnanců v takovýchto
podnicích nebyl ohrožen jejich provoz. Uchazeč o povolení dobrovolného
odchodu z republiky se musel také prokázat, že spojenecké orgány
příslušné okupační zóny nemají námitky proti jeho příchodu. Teprve
po splnění všech těchto podmínek bylo antifašistům umožněno vystěhování
i s jejich majetkem (popř. ho mohli odprodat).
Dobrovolné odchody německých antifašistů, po předchozím souhlasu
příslušné okupační správy, probíhaly pak různou měrou v roce 1945
i po výzvě spojeneckých mocností v Postupimi o pozastavení živelného
nuceného vysídlování Němců prakticky až do konce roku 1945. Část
české veřejnosti v této souvislosti poukazovala na to, že skutečných
antifašistů, kteří si zaslouží, aby mohli v republice zůstat,
je velmi málo, což vůbec neodpovídá počtu podaných žádostí o zachování
nebo navrácení československého státního občanství. Tomu koneckonců
odpovídalo i psaní tisku, kde se poměrně často objevovaly zprávy
o tom, že osoby s antifašistickým osvědčením pomáhají ostatním
Němcům, že přejímají jejich majetek, zneužívají poskytovaných
úlev apod. Tlak na rychlý odchod všech Němců - včetně antifašistů
- se stupňoval. Kompetentní orgány musely uvažovat o novém přístupu
k vystěhovalecké akci německých antifašistů. Po meziministerských
jednáních byly podmínky odchodu antifašistů do sovětského okupačního
pásma upřesněny oběžníkem ministerstva vnitra z 20. března 1946,
zatímco vypravování transportů do americké zóny upřesnil obdobný
oběžník z 30. dubna téhož roku.
Celkem tak na základě dochovaných materiálů v ústeckém archivu
bylo vystěhováno a dobrovolně odešlo v roce 1945 z města a okresu
50 905 Němců. Jen k nepatrně odlišným závěrům dospěl ve své práci
o vysídlení Němců z města a okresu Ústí nad Labem již v roce 1955
A. Bohmann. K 1. listopadu 1946 se v celém ústeckém okrese nacházelo
pouze 7 202 Němců. Do konce ledna 1947 byl vypracován seznam všech
zbylých Němců určených k odsunu. V průběhu roku 1947 se však uskutečnil
již jen tzv. dodatkový odsun prováděný Mezinárodním červeným křížem
za účelem spojení rozdělených německých rodin. Kromě toho se jednalo
ještě o odsun několika rakouských občanů, německých Židů, prováděný
v ústecké oblasti organizací UNRRA a některé další povolené odchody
na vlastní žádost. Na přelomu let 1947 a 1948 bylo pak rozhodnuto
o přesunu zbylých Němců a jejich rozptýlení do vnitrozemských
okresů. Z ústeckého okresu mělo být tímto způsobem přestěhováno
242 osob do okresů Mělník, Kolín, Kralupy nad Vltavou, Rakovník
a Beroun. Protože se však jednalo vesměs o dělníky a zaměstnance
v oborech, kde vyučení nebo zapracování nových pracovních sil
by trvalo neúměrně dlouhou dobu a zároveň také vzhledem k nechuti
českých dělníků a zaměstnanců ke stěhování do prakticky osídlené
oblasti, kde jim již nekynuly žádné zvláštní výhody jako v bezprostředně
poválečné době, se toto opatření neuskutečnilo v plném rozsahu.
Město Ústí nad Labem a jeho bezprostřední okolí tak prošly na
základě výše uvedených skutečností ve dvou poválečných letech
obrovskou proměnou, národnostního složení obyvatelstva. Jestliže
v předválečných letech zde žilo 77,5 % (v městě samotném ještě
více) německého obyvatelstva, pak v roce 1947, kdy byl proveden
první poválečný soupis obyvatel, podíl Němců na celkovém počtu
obyvatel představoval již pouze 3,8 %. V důsledku této velké poválečné
migrace se zde pochopitelně vytvořila velmi pestrá struktura obyvatel,
v níž nescházely ani nejrůznější asociální živly. Ve sledovaných
letech byla navíc mezi novými osídlenci značná fluktuace, část
z nich se po určité době vracela zpět do vnitrozemí a do svých
původních profesí. Po velkých migračních pohybech v prvních dvou
poválečných letech došlo na přelomu roku 1947 a 1948 k určité
postupné stabilizaci obyvatelstva. Noví osídlenci však jen velmi
postupně a pomalu překonávali nejrůznější národnostní, zvykové,
náboženské i sociální rozdíly a ještě dlouhá léta hledali svůj
vztah ke krajině a městu, které se stalo jejich novým domovem.
Prameny
Vojenský historický archiv Praha, fond MNO 1945 - hl. štáb,
Archiv města Ústí n. L., fond ONV Ústí nad Labem 1945-1986, inventář,
fond ONV Ústí nad Labem 1945-1948, odsun Němců, fond Zápisy rady
ONV v Ústí nad Labem 1945-1948, fond Zápisy pléna ONV v Ústí nad
Labem 1945-1948, fond Zápisy rady MNV v Ústí nad Labem 1945-1948,
fond Zápisy pléna MNV v ÚL 1945-1948, Archiv hl. města Prahy,
A. Piffl: Kronika města Ústí n. L. za válečná léta 1938-1945,
rukopis, Sbírka zákonů a nařízení republiky Československé, roč.
1946 - 1948, Sbírka zákonů a nařízení státu Československého.
Doba svobody 1945.
Literatura
E. Beneš, Paměti. Od Mnichova k nové válce a novému vítězství.
Praha 1947, E. Beneš, Šest let v exilu a druhé světové války.
Praha 1946, J. Šebestík- Z. Lukeš, Přehled předpisů o Němcích
a osobách považovaných za Němce. Praha 1946, S. Šulc, Národní
výbory. Vývoj, správní základy, poslání a práce. Brno 1946, Osídlení
pohraničí v letech 1945-1952. Praha SÚS 1953, S. Biman - R.. Cílek,
Poslední mrtví, první živí. České pohraničí květen - srpen 1945.
Ústí n. L. 1989, A. Bohmann, Die Ausweisung der Sudetendeutschen
dargestellt am Beispiel des Stadt- und Landkreises Aussig. Marburg
1955, Na prahu nového života. Historické události, květen 1945,
Ústí n. L. 1965, Z. Radvanovský, Národní výbory ústecké průmyslové
oblasti a jejich podíl na osídlování pohraničí v letech poválečného
revolučního procesu, in: Acta Litomericensia 1989. Litoměřice
1989, s. 3-29, Z. Radvanovský, Ústí n. L. na konci druhé světové
války a vznik nových orgánů lidové moci, in: Sborník PF v Ústí
n. L., řada historická 1984, Praha, SPN 1985, s. 73-96, Radvanovský
Z., Zur Vertreibung und Aussiedlung der Sudetendeutschen aus dem
Grenzgebiet Nordwestböhmens in die sowjetische Besatzungszone
Deutschlands in den Jahren 1945-1946, Slavogermanica I., Acta
Universitatis Purkynianae, Ústí nad Labem 1993, T. Staněk, Odsun
Němců z Československa 1945-1947. Praha 1991, J. Hrazdíra - V.
Kaiser, Internierungslager in Aussig, Odsun - Vertreibung, průvodní
text k výstavě, Mnichov 1995, F. J. Umlauft, Geschichte der deutschen
Stadt Aussig.