Tiské stěny

Jedno z největších skalních měst leží necelých 20 km severně od Ústí nad Labem. Jak vlastně tyto skály v oblasti Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce vznikly? Ze splaveného písku na dně sladkovodního moře, které pak postupně ustoupilo. Před devadesáti milióny lety se pískovcová deska křídového období druhohor rozpadla vlivem zemských tlaků a povětrnosti, vznikaly jednotlivé stěny, věže, mosty a skalní bludiště. Dnes je území skalního města současně také přírodní památkou.

Malé a Velké stěny mají 74 pojmenovaných skal (jsou značeny černými čísly v bílých čtvercích) a na prohlídkové trase je spojuje naučná přírodovědná stezka Tiské stěny (značená bílým čtvercem s úhlopříčným zeleným pruhem). Na 15 zastaveních nalezneme informační tabule o geologii (první je u kostela sv. Anny v Tisé, patnáctá u Turistické chaty).

Vstup do skal se nachází cca 200 m nad kostelem sv. Anny (1789) po zelené turistické trase. Po té lze pokračovat vpravo do Velkých stěn. Tato trasa nás po hřebeni skal dovede až k Turistické chatě při ohybu silnice směrem na Ostrov a Sněžník. Zde je možné se občerstvit a pokračovat zpět na Skalní náměstí po NS Tiské stěny.
(okruh cca 2,5 km)

Tiské stěny    Pohled na tiské stěny v zimě

Vlevo situované Malé stěny (24 značených skal) pak projdeme opět po NS Tiské stěny. Za „Janusovou hlavou“ vystoupáme po schodech ke skalní plošině „Západní vyhlídka“, ze které spatříme panorama turisticky nezpřístupněných Severních stěn a siluety stolových hor v Saském Švýcarsku. Přejdeme po můstku na výhled se spoustou věží Velkých stěn s Děčínským Sněžníkem v pozadí a pokračujeme dále po NS zpět na Skalní náměstí.
(okruh cca 700 m)

pohled na skalní městečko v Tisé

Oba okruhy lze projít v rozmezí 2 až 3 hodin. Více informací o Tiském skalním městě či průvodce naleznete zde

Mapa s trasou ke stažení zde

V okolí Tisé se nachází rovněž Rájecké skály a Ostrovské skály. Výchozím bodem k nim bude Turistická chata (zmíněná u Velkých stěn). Žlutá turistická trasa směřuje až k rozcestí Nad Rájcem, odkud můžeme pokračovat po NS Zapomenuté pohraničí. Doleva nás NS zavede do Rájce, doprava naopak do osady Ostrov.

Abychom si mohli vše řádně prohlédnout, je třeba skalní oblasti Tisé věnovat minimálně celý den. Je zde dostatek restaurací a kiosků i míst k přírodnímu koupání.

pohled z Tiských skal do krajiny     pohled z Tiských skal do krajiny

Zajímavost:
Obec Tisá je díky svým skalním útvarům oblíbeným místem filmařů. Nejznámější jsou Letopisy Narnie, ale ty rozhodně nejsou jediné. Více o filmování v Tisé si přečtěte na webu obce.