Standard č. 8 - Přijetí oznámení, posouzení naléhavosti a přidělení případu

KRITÉRIUM 8C - Každý případ je přidělen konkrétnímu koordinátorovi případu. Koordinátor řídí průběh výkonu sociálně-právní ochrany u daného případu.

Výkon SPOD  je rozdělen do těchto agend: náhradní rodinná péče (ONRP), sociální kuratela (OSP) a terénní sociální práce (OPDR), metodik pro CAN (OPDR).           

Koordinátor je pracovník orgánu SPOD, kterému byl případ přidělen. Přidělení případu se odvíjí zejména od specializace pracovníka a jeho obvodu. Informace o tom, kdo zodpovídá za jednotlivý případ, a informace o případné změně koordinátora, jsou zaznamenány ve spisové dokumentaci daného případu.

Koordinátor řídí případ, je odpovědný za průběh poskytování SPOD konkrétnímu dítěti a za vedení s tím související spisové dokumentace. 

V rodině může působit po určité období souběžně více pracovníků. V opodstatněných případech může koordinátor zahájit spolupráci s jiným pracovníkem orgánu SPOD, který má odlišnou specializaci.

Spolupráce koordinátora s dalším pracovníkem orgánu SPOD není vyloučena. Např. se jedná o účast při jednání v kanceláři, účast při terénním šetření, konzultaci problému, pohovor s dítětem aj.

V případě prolínání rolí dohlíží nad komplexním vedením případu dítěte a spisové dokumentace klíčový pracovník, který má spisovou dokumentaci u sebe. Každý pracovník zná své povinnosti vyplývající ze stanovených kompetencí koordinátora případu. Nedílnou součástí tohoto procesu poskytování SPOD je vedle poskytování pomoci a podpory dítěti a jeho zákonným zástupcům vyhodnocování situace dítěte, koordinace multidisciplinární spolupráce atd.

Pravidla pro změnu koordinátora

  • V době nepřítomnosti příslušného pracovníka na pracovišti (např. terénní pracovní úkony, nemoc, dovolená) je vždy zajištěn jeho zástup. O organizaci zastupování rozhodují vedoucí jednotlivých oddělení. Zastupující pracovník poskytuje SPOD v jednotlivých případech v rozsahu odpovídajícím aktuální situaci dítěte a dle potřeby úkony písemně zaznamenává.  Koordinátora případu po jeho návratu o učiněných opatřeních neprodleně informuje a předá písemné záznamy, pokud bylo nutné je vyhotovit.
  • Jestliže se charakter případu změní tak, že je nutné zvolit jiný systém práce s klientem, zhodnotí koordinátor, jestli přibrat k řešení případu dalšího pracovníka nebo případ předat jinému koordinátorovi. Předávání případů jiným koordinátorům vychází zejména z Rozdělení problematiky SPOD mezi OSP, OPDR a ONRP z rozdělení agend (NRP, terénní sociální práce, sociální kuratela, cizinec bez doprovodu zadržený PČR, metodik pro CAN). Předání spisové dokumentace mezi odděleními probíhá se zapojením vedoucích pracovníků jednotlivých oddělení.
  • Koordinátor může být změněn z jiných závažných důvodů, např. organizační změny, střet zájmů, podjatost.
    Za jiný závažný důvod pro změnu koordinátora případu se považuje situace, kdy o změnu z velmi vážných důvodů (např. dlouhodobé náročné vedení případu a hrozící syndrom vyhoření) požádá pracovník sám. O změně koordinátora rozhoduje vedoucí příslušného oddělení nebo vedoucí OSPOD.
  • V případě kdy dojde ke změně koordinátora případu je při osobním jednání, o přidělení nového koordinátora informován i klient.

 

Příloha:
Grafické rozdělení agend v rámci výkonu SPOD na MmÚ

Použité zkratky:
orgán SPOD – orgán sociálně-právní ochrany dětí
OSP – oddělení sociální prevence
OPDR – oddělení péče o děti a rodinu
SPOD – sociálně-právní ochrana dětí
RM – Rada města
MmÚ – Magistrát města Ústí nad Labem
OSPOD – odbor sociálně-právní ochrany dětí
CAN – (syndrom „CAN“ = Child abuse and neglect) Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte
PČR – Policie České republiky