Dotaz časopis Týden, 23. 5. 2012 Josef Kolina
29.5.2012
DOTAZ:
Chystá město Ústí nad Labem zavedení nízkoemisní zóny v centru města, před časem se o takovém záměru mluvilo, v jakém je to stádiu?
Odpověď:
Stanovisko Odboru životního prostředí:
Město Ústí nad Labem se usilovně snaží zabezpečit pro své obyvatele zlepšení kvality ovzduší v lokalitách, kde dochází k překročení imisních limitů tuhých znečišťujících látek, ale i dalších škodlivin v ovzduší, a chce k tomu využívat legislativně dostupných prostředků.
V konkrétních geografických podmínkách statutárního města Ústí nad Labem je ale nutno doopravdy pečlivě zvážit dopady a rozsah případného vyhlášení nízkoemisní zóny.
Je nutno vzít v úvahu, že podle ustanovení zákona je možné vyhlásit nízkoemisní zónu tam, kde dochází k překročení stanovených imisních limitů znečištění ovzduší. A k překroční těchto limitů ve městě Ústí nad Labem dochází především v nízko položených oblastech labského údolí. A jedná se tak převážně o oblasti hlavních průjezdných nadregionálních a regionálních dopravních tras.
Zde je nutno vzít na vědomí i ustanovení zákona, že na průjezdních úsecích silnic a dálnic je možné stanovit nízkoemisní zónu pouze v případě, že na území obce mimo nízkoemisní zónu, nebo mimo zastavěné území téže nebo sousední obce, existuje jiná dálnice či silnice stejné nebo vyšší třídy, po které je možné zajistit obdobné dopravní spojení.
Z uvedeného, po podrobném přezkoumání dopravní zátěže, téměř jednoznačně vyplývá, že:
1) do doby dostavby dálnice D8 přes České Středohoří, nebude možno počítat s omezením dopravy na silnici I/30 2) do doby zprovoznění dálničního přivaděče Děčín - Žďárek, nejsme v žádném případě schopni zajistit omezení průjezdné dopravy na silnicích II/253 a II/258.
3) Město rovněž nemá v současné době na svém území adekvátní dopravní náhradu (z hlediska odpovídající třídy komunikace) za silnici II/261.
A trasy těchto komunikačních tahů jsou právě ty hlavní lokality, kde by bylo z hlediska ochrany ovzduší, vyhlášení nízkoemisní zóny oprávněné.
Město Ústí nad Labem se bude i nadále snažit zabezpečovat pro své obyvatele co nejzdravější životní podmínky. Proto se také řešením otázky nízkoemisních zón ve městě, bude podrobně zabývat, jakmile bude dokončena výstavba dálnice D8.
Chystá město Ústí nad Labem zavedení nízkoemisní zóny v centru města, před časem se o takovém záměru mluvilo, v jakém je to stádiu?
Odpověď:
Stanovisko Odboru životního prostředí:
Město Ústí nad Labem se usilovně snaží zabezpečit pro své obyvatele zlepšení kvality ovzduší v lokalitách, kde dochází k překročení imisních limitů tuhých znečišťujících látek, ale i dalších škodlivin v ovzduší, a chce k tomu využívat legislativně dostupných prostředků.
V konkrétních geografických podmínkách statutárního města Ústí nad Labem je ale nutno doopravdy pečlivě zvážit dopady a rozsah případného vyhlášení nízkoemisní zóny.
Je nutno vzít v úvahu, že podle ustanovení zákona je možné vyhlásit nízkoemisní zónu tam, kde dochází k překročení stanovených imisních limitů znečištění ovzduší. A k překroční těchto limitů ve městě Ústí nad Labem dochází především v nízko položených oblastech labského údolí. A jedná se tak převážně o oblasti hlavních průjezdných nadregionálních a regionálních dopravních tras.
Zde je nutno vzít na vědomí i ustanovení zákona, že na průjezdních úsecích silnic a dálnic je možné stanovit nízkoemisní zónu pouze v případě, že na území obce mimo nízkoemisní zónu, nebo mimo zastavěné území téže nebo sousední obce, existuje jiná dálnice či silnice stejné nebo vyšší třídy, po které je možné zajistit obdobné dopravní spojení.
Z uvedeného, po podrobném přezkoumání dopravní zátěže, téměř jednoznačně vyplývá, že:
1) do doby dostavby dálnice D8 přes České Středohoří, nebude možno počítat s omezením dopravy na silnici I/30 2) do doby zprovoznění dálničního přivaděče Děčín - Žďárek, nejsme v žádném případě schopni zajistit omezení průjezdné dopravy na silnicích II/253 a II/258.
3) Město rovněž nemá v současné době na svém území adekvátní dopravní náhradu (z hlediska odpovídající třídy komunikace) za silnici II/261.
A trasy těchto komunikačních tahů jsou právě ty hlavní lokality, kde by bylo z hlediska ochrany ovzduší, vyhlášení nízkoemisní zóny oprávněné.
Město Ústí nad Labem se bude i nadále snažit zabezpečovat pro své obyvatele co nejzdravější životní podmínky. Proto se také řešením otázky nízkoemisních zón ve městě, bude podrobně zabývat, jakmile bude dokončena výstavba dálnice D8.