Tarif MHD naroste o 13 %

22.12.2006
Po více než pěti letech schválilo představenstvo Dopravního podniku města Ústí nad Labem nový tarif městské hromadné dopravy, což by mělo společnosti navýšit tržby zhruba o 10 %.

   Většina tradičních sociálních výhod zůstává zachována.

   Zakoupení přenosné jízdenky bude od počátku příštího roku ještě výhodnější, než dosud. Zatímco obyčejná jízdenka bude stát místo stávajících deseti korun čtrnáct Kč, nárůst cen „lítaček“ je v procentuálním vyjádření výrazně menší. Celkově se tak jedná o navýšení cen jízdného o 13 %.

   Z ústecké městské dopravy zmizí nepřestupní časová jízdenka. Nově dochází ke sloučení dvaceti a čtyřicetiminutové jízdenky na třicetiminutovou přestupní za cenu 14 Kč. Hodinová přestupní bude stát 18 korun, celodenní pak 60 Kč. Roční občanská jízdenka přijde na 3 440 korun, čtvrtletní studentská na 440 Kč.

   Důchodci a tělesně postižení žádnou změnu nepocítí. Rodič s dítětem v kočárku zaplatí za jízdenku jen 7 korun (kompletní přehled tarifů přikládáme v tabulce).

   Důvodem úpravy tarifu je zejména výrazný nárůst nákladů v městské dopravě. Za posledních pět let vzrostla cena nafty o 24,2 % a cena trakční energie o 21,7 %. Od roku 2001 do současnosti stoupla zaměstnancům DPmÚL průměrná mzda z 15 187 Kč na 17 768 Kč (pro rok 2005). „Finanční situace Dopravního podniku už byla bez změny neudržitelná. Více než pět let se nám dařilo snižováním provozních nákladů a dalšími opatřeními s cenami jízdného nehýbat. Téměř každý rok však docházelo ke zdražování všeho, co městská dopravní společnost ke svému provozu potřebuje – pohonné hmoty, energie, apod. Dražší je samozřejmě také cena lidské práce. To vše se samozřejmě projevuje na nákladech společnosti. Např. v roce 2002 činily tržby z jízdného 137,6 miliónu korun a loni už jen 125,3 mil.“, říká primátor města Jan Kubata.

   V roce 2004 přepravil DPmÚL v městské hromadné dopravě 50 675 000 cestujících. Loni to bylo 49 967 000 osob. Dopravní podnik proto čeká podle Kubaty v následujících letech mnoho práce se zastavením či alespoň potlačením nepříznivého trendu odlivu cestujících. „Úbytek cestujících v městské dopravě je nejen celorepublikovým, ale i celoevropským trendem. Zvyšování životní úrovně obyvatel umožňuje stále více lidem využívat individuální formu dopravy. Jezdit do zaměstnání automobilem je sice pohodlnější, avšak mnohem dražší. V centru města je navíc problém s parkováním a vozy MHD jsou na některých linkách u cíle dříve, než osobní vůz. Je třeba lidi přesvědčit, že využívání městské dopravy se jim vyplatí. Musíme usilovat o větší komfort cestování a na „krizových linkách“ o zajištění bezpečí cestujících“, dodává Kubata.

   Letošní statistiky jsou však optimističtější – za prvních deset měsíců roku 2006 využilo v Ústí nad Labem městskou dopravu 41 633 000 cestujících. Loni to za stejnou dobu bylo 41 360 000 osob.

   Primátor města v nejbližší době rovněž ustaví pracovní skupinu zabývající se nejen zefektivněním vymáhání pohledávek z přepravní kontroly, ale také otázkami bezpečí cestujících. Učiní tak i přesto, že je v Ústí nad Labem velká provázanost práce revizorů a policejních složek při kontrolních akcích. „V této pracovní skupině budou kromě nás politiků a vedení Dopravního podniku také zástupci Městské policie, Policie České republiky a sociálního odboru MmÚ“, pokračuje primátor.

   Kubata na včerejším zasedání Rady města oznámil, že město brzy provede v Dopravním podniku personální audit a zadá rovněž rozsáhlý dopravní průzkum, jenž může např. změnit trasování linek k větší spokojenosti obyvatel.

   Představenstvo Dopravního podniku se v rozpravě o změnách tarifu MHD rozhodovalo mezi několika variantami. „Na stole byly např. i návrhy na zpoplatnění jízdného seniorům nad 70 let věku. To jsme nakonec neudělali.“, konstatuje člen představenstva DPmÚL a náměstek primátora Libor Turek.

  Držitelé Jánského plakety budou cestovat za plné občanské jízdné. „Město dárcům krve každoročně poděkuje a odmění je za to, co pro společnost dělají. Může to být věcný dar či peníze. Nařídil jsem, aby byl v průběhu ledna vypracován návrh o způsobu takového ocenění“, uzavírá Kubata.

Tarif MHD naroste o 13 %