O vnitřním životě středověkého města máme jen kusé zprávy, jejichž
počet ponenáhlu stoupá od 14. stol. Porůznu se zachovaly kupní
smlouvy, testamenty s darováním části majetku obci či církevní
instituci (špitál, kostel), některé soudní výroky, prezentace
farářů. Existence podobných dokumentů svědčí o stabilizujících
se formách městské správy, včetně evidence rozhodujících či fiskálně
zajímavých nařizení, stejně jako o vyspělosti církevní správy.
Nejrůznější dary a odkazy měšťanů duchovním či charitativním zařízením
zároveň odrážejí i mentalitu středověkého člověka a jeho sociální
cítění.
V souvislosti s vydáváním naznačených písemností jsou při některých
příležitostech jmenováni představitelé města - rychtář, kmeti
a konšelé. Prvý takový dokument pochází z roku 1328, kdy je zaznamenáno
nejen jméno rychtáře Hermanna, řečeného z Drážďan, ale i celé
městské rady - purkmistrem byl Niclas Peterman, konšely "Herman
Kunschit, Haynell Trübell, Hannus Modler, Thomas Kandler, Ulrich
Krübell, Niclas z Brissen, Heinrich Renfftel, Herman Gebower,
Niclas Slicheint, Hannus Liebstein, Hanuss, syn Otty von Schachow".
Tehdy se totiž zmínění mužové vyjádřili k transakci měšťana Hanse
z Klíše (Kleische), který se souhlasem velmistra koupil od řádu
křižovníků s červenou hvězdou, kteří mají v Ústí špitál (viz dále),
pole a vinici, která leží u vinice Modlerovy, s podmínkou, že
bude špitálu ročně odvádět 40 strychů ječmene.
Se zajištěním špitálu souvisí i ustanovení městské rady z roku
1330, kdy je představenstvo města opět jmenováno. Rychtář zůstal
stejný, purkmistrem byl tehdy Konrád Kuntzki, jako kmeti (scrabini)
jsou označeni "Ttyczo" Weinner, Peslinus a písař Matěj
(Mathesius) řečený Klisch, jako konšelé (jurati) Konrád "de
Benesow", Otta Schlichting, Henricus Rosener, "Tyczko"
Weyganer, "Ysenrius", "Franzco" Bryzin, Petr
Pictor. O pět let později působil jako rychtář (judex) Jan, řečený
z Klíše ("de Cleysch"), snad totožný s Hansem z Kleische
z r. 1328 či alespoň příbuzný uvedeného písaře Matěje. Dál v radě
zůstal Konrád z Benešova a Tyčko Weiner, opakuje se přízvisko
Schlichting, tentokrát Miluláš a přibyl Hertlinus z Děčína a jmenovaný
Jan Mondlar je patrně totožný s Hanušem Modlerem z r. 1328.
U vícekrát se opakujících jmen se můžeme právem domnívat, že šlo
o přední měšťanské rodiny. Na prvém místě to platí o purkmistrech,
z nichž známe - kromě již jmenovaných - k r. 1335 Konráda z Benešova, 1350 Mikuláše Alnitze, 1382 Mikuláše
Čeláka, 1388 Mikuláše Grečera, 1400 Petra Čeláka, 1401 Jan Störa,
1402 Vincence Schlichtinga, 1407 a 1409 Mikuláše Karwyče. Dále
jsou mezi konšely vícekrát jmenováni Mikuláš Gossel, Jan Munkar,
Mikuláš Eckel, Petr Predik, Theodor Karwyč.
Ze zachovaných pramenů je např. patrné, že rodina Schlichting
musela být trvale v Ústí usazená nejpozději od druhého desetiletí
14. stol. a její dům bychom asi našli na náměstí. Kromě od r.
1328 opakovaných členstvích v městské radě víme, že Vincenc Schlichting daroval r. 1382 farnímu kostelu P. Marie
vinici "in lapide" (na Mariánské skále) a 5 a půl kopy
grošů s podmínkou, že dar bude použit na pořizování hostií a mešního
vína pro kostely v ústeckém děkanátu. O dvacet let později potvrdila
městská rada další dar kostelu - úrok na vsi Vaňově od téhož Vincence,
tehdy purkmistra, a pěti s ním spřízněných žen, z nichž např.
Dorota byla manželkou Theodora Karwyče, uváděného v městské radě
v r. 1401 a 1409. Schlichtigové patřili nepochybně ke starému
městskému patriciátu, do jehož řad zřejmě směřovaly i rodinné
sňatky. Bohatství rodiny spočívalo především v držbě půdy a statků
v okolí města.
Podobně tomu asi bylo i u ostatních opakujících se členů městské
rady, z nichž např. u Čeláků (Czelak) známe ještě některé další
podrobnosti. Na sklonku 15. stol. se vyskytují dva Čelákové -
Mikuláš (1382, 1388) a Petr (1400, 1401, 1402), který v rozmezí
let 1402-1409 zřejmě přesídlil do Litoměřic. V roce 1409 totiž
darovali výtěžek z masného krámu v Ústí n. L. kostelu P. Marie oltářník Jan Brenner, syn ústeckého měšťana
Jakuba, a litoměřický měšťan Petr Čelák a to ke spáse duše své
a svých příbuzných. Z jejich výčtu pak vyplývá, že Petrův otec
Miluláš byl dvakrát ženat, přičemž Petr byl jeho synem z prvního
manželství s Alžbětou. Dá se předpokládat, že oba dárci byli též
v nějakém příbuzenském poměru. Mobilita měšťanů byla celkem běžná,
jak dokládá i Mikuláš Petermann z Ústí n. L., který byl ve třicátých
letech 14. stol. rychářem v Mostě a krátký čas (1339) se dokonce
objevil jako hofrychtéř, tj. dvorský sudí královských měst.
Ve výčtech ústeckých městských rad na přelomu 14. a 15. stol.
přibyla nejen další jména, ale i určení zaměstnání přísedícího
měšťana. V souladu s proměnami patriciátu v jiných městech království,
máme i v Ústí n. L. doložen podíl řemeslníků - jistě těch nejvýznamnějších
- na řízení města. K r. 1388 je uváděn Jan zlatník, 1400 soukeník
Kříž (1401, 1402, 1409) a kráječ sukna Zdenko (též 1409), krejčí
Zdenko (1401) a Martin (1402), kožešník Konrád (1400, 1402), konvář
Ondřej (1402), řezník Otto (1400), "střelec", tj. výrobce
luků a kuší Jindřich (1409). Z uvedených řemesel měla patrně větší
význam výroba sukna a poměrně čilý musel být i obchod s ním. Lze
tak alespoň soudit z příkazu podkomořího z r. 1343, v němž soukeníkům
zakazoval ponechávat si část utkané látky k prodeji.
Z celkového obrazu českých měst 14. stol. zřejmě nevybočovalo
ani národnostní složení obyvatel. Snad jen došlo k většímu prolnutí
obou etnik, zpočátku asi striktněji sídlištně rozdělených - české
obyvatelstvo převažovalo na předměstích, zatímco nové městské
jádro hostilo především německy mluvící měšťany. Podoba jmen členů
rady nemůže být samozřejmě určujícím kritériem pro stanovení národnosti,
ale přece jen je lze za jisté vodítko považovat. Z tohoto hlediska
by se zdálo, že v poslední třetině 14. stol. českých rodin přibylo,
respektive se dostalo do vedení města.
Narůstání
úřední agendy městské rady a váhu jejích rozhodnutí dokládá i
existence městské pečeti, jejíž otisky jsou doložitelné již k
r. 1328, 1336, 1343 (v městském archivu je nejstarší z r. 1382).
Od počátku nese jako erbovní znamení vpravo otočeného dvouocasého
lva ve zbroji, v jehož klenotu se snad původně nacházela loďka
s veslem, později nahrazená složeným orlím křídlem (snad po r.
1426). Váhání při stanovení původní podoby klenotu je na místě,
neboť čitelnost zachovaných pečetí je velmi špatná. V každém případě
bylo důležité užití varianty dvouocasého českého lva, který proklamoval
příslušnost města pod královskou svrchovanost. Opis na pečeti
lemující erbovní znamení byl jednoduchý a zněl:
SIGILIUM CIVITATIS IN VZK (Pečeť města Ústí).
S největší pravděpodobností byla nejpozději koncem 14. stol. založena
i městská kniha, snad zničená za husitských válek. Až do našich
dnů se dochovala až Kniha soudní a pamětní, zahrnující zápisy
z let 1438 - 1514. Úřednickou praxi potvrzuje prokazatelná funkce
písař, jímž byl v roce 1330 Matěj, řečený Klisch. Další zmínka
je pak až z r. 1408, kdy ústecký farář potvrzuje dar kostelu ze
strany Anežky, vdovy po Janovi "rectore scole et notarii
civitatis in Usk". Spojení úřadu rektora školy a městského
písaře by zároveň svědčil o malém počtu obyvatel města. Pro městské
"úřadování" patrně stále ještě postačoval příbytek úřadujícího
purkmistra, alespoň nás o tom přesvědčuje záznam o daru kněze
Pavla oltáři Navštívení P. Marie, který byl 9. listopadu 1388
zpečetěn v domě purkmistra Jana Störa. Radnici můžeme v Ústí n.
L. doložit až v době pohusitské. Žáci a škola jsou poprvé připomenuti
opět v donaci kněze Pavla z r. 1399, který odkazoval roční příjmy
ze dvora v Dolních Vyklicích, z nich část měla náležet na nákup
"chleba" pro "scholares et scolam". Vyučovalo
se patrně přímo v blízkosti fary, nebo přímo na ní a jednalo se
jen o školu nižší, poskytující však žákům i základy latiny. Životní
úroveň ústeckých měšťanů je pro tuto dobu jen těžko doložitelná.
Částečně si ji však přece jen můžeme představit na základě archeologických
nálezů. V předešlé kapitole jsme se zmiňovali o odpadních jímkách,
jimiž se mohly stát i vyschlé či nějak znehodnocené studny a jejichž
obsah pomáhá datovat urbanistické proměny města. Účelově vytvořená
zahloubená "smetiště" dobře dokumentují materie, s nimiž
obyvatelé v rozmezí několika let přicházeli takřka denně do styku.
A ty předměty, které dosloužily, prostě vyhodili. Samozřejmě zde
najdeme především zbytky domácích výrobků, včetně nejčetněji zastoupené
červeně zdobené keramiky, některé nálezy však vypovídají i o dovozu
přepychovějších předmětů, které se pak objevily na stole zámožnějších
měšťanů.
Z předhusitské doby máme především ve studnách doloženy skleněné
střepy, pozůstaky pohárů a číší, které nebyly ve středověku zcela
běžným nádobím. Stejně tak neobyklý je i nález tzv. svatebního
poháru. Zhotoven je ze žluté kameniny, upraven polevou a na protilehlých
stranách zdoben dvěma refiéfy - mužského a snad ženského obličeje.
Nápadná je typová shoda obou obličejů, pouze mužský je charakterizován
dlouhým vousem, který sahá od brady až k horní hraně nohy poháru
a tvoří ouško. Obdobné poháry se na našem území vyskytly zcela
výjimečně (ervěnická tvrz, Brno) a nepochybně se jedná o import,
v našem případě nejpravděpodobněji z Porýní. Vznik unikátní památky
se klade na přelom 14. a 15. stol. Snad se jednalo o mimořádnou
objednávku či dar rodině, s níž vzdálený kupec udržoval dobré
obchodní styky. Na jejich značný rozsah ukazuje i nález tzv. loštického
pohárku, pocházejícího ze severní Moravy, kde se vyráběla specifická
keramika s puchýřkovitou glazurou.
Co se týče vzhledu měštanských domů, můžeme si představit z větší
části dřevěnou stavbu, spočívající na kamenných základech s nezbytnými
klenutými sklepy. Zázemí domu tvořil jeho zadní trakt s hospodářskými
budovami a přístavbami, dvorem a malou zahrádkou. Do domu se musela
vejít nejen rodina majitele, ale také čeleď a případně i nájemníci.
Život středověkého města byl nemyslitelný bez kostelů a klášterů,
s nimiž bývala úzce spojena i škola a charitativní instituce.
V Ústí n. L. byl nepochybně nejstarší svatyní kostel sv. Vojtěcha
(viz předešlá kapitola), uváděný i po celé 14. stol. jako farní.
Při dosazování faráře bylo důsledně uplatňováno patronátní právo
krále, nepochybně pocházející z dob existence zeměpanského sídla
a jeho podhradí. Jména farářů známe od 14. století především dík
centrální arcibiskupské evidenci v tzv. konfirmačních a erekčních
knihách, zaznamenávající uvedení faráře do úřadu a přesuny majetkové,
řídčeji pak i z jiných písemností. V souvislosti se sporem o plat
s litoměřickými křižovníky je k r. 1342 uváděn farář Hermann,
v r. 1366 byl ke sv. Vojtěchu uveden, po smrti faráře Stanislava,
Ondřej. Působil předtím při "městském kostele". Již
příští rok ho vystřídal karlštejnský kanovník Mikuláš, k r. 1368
je jmenován Václav Čada, k r. 1371 Matyáš Havran, kterého 1379
vystřídal Marian Šesták, r. 1400 Jan "aus Tman" atd.
Před zničením Ústí je naposledy u sv. Vojtěcha vzpomenut farář
Bartoloměj, který se r. 1425 stal oltářníkem u sv. Ondřeje v kostele
P. Marie, o rok později se připomíná Jan, česky kázající kněz,
který se stal farářem v Mirošovicích, kam byl uveden nejmenovaným
farářem od sv. Vojtěcha. Jednalo se o farnost malou, kam zřejmě
příslušela ústecká předměstí a podél Labe v těsné blízkosti města
ležící osady.
Ve starší literatuře se traduje existence dominikánského kláštera u kostela sv. Vojtěcha. Toto tvrzení se opírá o jedinou zmínku v Husitské kronice Vavřince z Březové, v níž autor mezi husity zničenými
kláštery jmenuje též dva "in Usk". Míněno je zde však
s největší pravděpodobností Sezimovo Ústí, rozhodně ne Ústí nad
Labem, kde je vznik dominikánského kláštera spojen až s protireformačními snahami na počátku 17. stol.
Přežívající nejasnosti okolo patronátního práva k druhému ústeckému
farnímu kostelu P. Marie se zřejmě časem uklidnily a postupně
přešly víceméně na panovníka. Nejpozději na počátku 15. stol.,
když král Václav IV. ztratil Königstein, definitivně pominula
uvažovaná filiační vazba ústeckého kostela ke zdejší farnosti.
Ústí patřilo nadále k bílinskému arcidiakonátu a bylo sídlem děkana.
Pro dokreslení si můžeme jmenovat některé faráře - Jan (1354),
Jindřich z Hekenbornu (1363), Jana "von Tetschen Platz"
(1370), Matyáš (1373- 83), Václav z Blahotic (1385, ještě 1400),
Petr ze Žitavy (1413), Jindřich z Varnsdorfu (1423).
Při kostele působilo i několik oltářníků, jejichž hmotné zajištění
většinou plynulo z darů a testamentů. Oltáře byly zřízeny v průběhu
80.-90. let 14. stol., dík aktivitám zdejších měšťanů. Z iniciativy
kněze Pavla, syna ústeckého měšťana Tyla Herborda, vznikl v rozmezí
let 1388-89 oltář Navštívení P. Marie, jehož oltářník měl dle
Pavlova pozdějšího pořízení z r. 1399 obývat dům, stojící za farou
a měla mu náležet i vinice a stavební parcela; patronátní právo
k tomuto oltáři mělo příslušet faráři kostela P. Marie a městské
radě. Zmíněné pořízení je klasickou ukázkou spojení duchovního
poslání, měšťanské hrdosti a nepochybně osobního vztahu k rodnému
městu. V případě Mariánského oltáře se jednalo zároveň o vstřícné
gesto vůči arcibiskupovi Janovi z Jenštejna, který zavedení svátku
Navštívení prosazoval, ale až v r. 1389 dosáhl jeho schválení
papežem. Proto se dá vysvětlit i osobní přítomnost pražského metropolity
v Ústí při zapsání Pavlovy nadace v listopadu 1388. Vlastní zřízení
oltáře potvrdil na hradě Helfenburku na základě této žádosti 4.
ledna 1389. Není vyloučeno, že se kněz Pavel s mladým arcibiskupem
znal blíže, třeba ze studií. Roku 1406 byl již sám Pavel oltářníkem
u oltáře Navštívení P. Marie a jeho zásluhou byl zřízen oltář
sv. Trojice. V roce 1389 vznikl ještě oltáře sv. Ondřeje, o něco
později pak oltář sv. Kříže (doložen 1398).
Stojí
ještě za zmínku, že na podpoře ústeckého kostela a jeho oltářů
se podíleli i v okolí zakoupení drobní šlechtici. Z r. 1408 máme
zachovanou i kupní smlouvu Jana a Zikmunda z Vartemberka, pánů
na Děčíně, jíž prodávají ústeckému faráři Václavu z Blahotic 5
kop gr. ročního úroku na vsích Valtířov, Vitín a Budov. Smlouva je pro nás zajímává i proto, že je jako jedna z prvých psána česky.
V Ústí n. L. sice existovaly dva farní kostely, ale byl mezi nimi
značný rozdíl ve velikosti a materiálním zajištění. Výmluvně to
dokumentuje např. výše papežského desátku, který v roce 1369 činil
u P. Marie 1 kopu grošů, u sv. Vojtěcha pouhých 18 grošů. Daná
skutečnost se jistě promítla i do podoby a vybavení obou farních
kostelů, obklopených hroby svých farníků.
Do obrazu města patří ještě třetí církevní instituce,
tentokrát především charitativního účelu - špitál a kostelík sv.
Materny, postavené za hradbami města ve směru na Teplice a spravované
křižovníky s červenou hvězdou. Patron kostela patřil dle legendy
k žákům sv. Petra a stal se třetím biskupem v Trevíru. Špitál
snad vznikl brzy po založení města, písemné zprávy o něm však
máme až od r. 1327. Příjmy hospitálu plynuly z milodarů a nadací
různých dávek, mezi nimiž patřilo důležité místo platům naturálním.
I když tyto dary nebyly zřejmě nijak velké, vznikl o jisté pohledávky
spor mezi představitelem špitálu, bratrem Albertem a farářem Janem
od P. Marie (1354), v němž se řešily též duchovní "kompetence"
obou institucí. Z rozhodnutí vyplývá, že se farář obával o ztrátu
výsadního postavení v udělování svátostí - křty, svatby, pohřby;
aby nedocházelo k rozporům, byla křižovníkům vyhrazena péče pouze
o duše lidí, žijících ve špitále. Skromné příjmy nedovolily křižovníkům
výstavbu nějaké honosnější svatyně.