Z předchozího výkladu vyplynulo, že středověké město Ústí nad
Labem nevzniklo na zelené louce, ale že navázalo na osídlení starší,
formujícící se především ze dvou center - jednak v bezprostřední
blízkosti hradu či původní celnice při ústí řeky Bíliny do Labe,
jednak zhruba v prostoru dnešního náměstí. Toto sídlištní jádro
bylo založeno zřejmě kolem počátku 13. století z iniciativy kolonistů,
přišlých z nedalekého Míšeňska. Budováno bylo na průniku suchozemských
cest jako středisko řemeslné výroby a obchodu. Teprve později
obě centra splynula v jeden celek. Postupnému formování města
odpovídá i jeho nepravidelná zástavba, postrádající pravidelnou,
geometrickou dispozici. Obdobným vývojem prošla celá řada našich
měst; na ještě složitějším základě se formovaly např. Litoměřice,
kde středověkou městskou aglomeraci předcházela sídliště spojená
s kapitulou, zeměpanským hradem či s labským obchodem. Zrekonstruovat
postupné budování města Ústí n. L. není jednoduché. Zachované
písemné prameny jsou kusé, stejně jako dosud provedený a vyhodnocený
archeologický výzkum, proto i následující výklad může být jen
načrtnutím předpokládaného vývoje.
O existenci trhu v Ústí n. L. se dozvídáme z listiny datované
v rozmezí let 1227-28, v níž král Přemysl I. potvrdil klášteru
sv. Jiří v Praze - kromě jiného - podíl z trhu a cla "in
Vzt". V daném případě se sice nejedná o listinu pravou, ale
zcela nesporným originálem je listina papeže Řehoře IX., který
uvedený klášterní majetek v roce 1233 potvrdil.
K počátkům města již jasně ukazuje z vícero hledisek zajímavá
listina Václava I., datovaná 7. února 1249 v Žatci, kterou před
časem objevil a spolehlivě interpretoval J. Šebánek. Král v ní
ocenil věrné služby Erkenberta ze Starkenberka a daroval mu město
Ústí n. L. ("civitatem in Huzc iuxta Albeam"), městečko
Počáply a patronát nad kostelem v Ústí. Toto ustanovení nás zavádí
do středu "velké" politiky, neboť se nepochybně jednalo
o odměnu za věrné služby jednomu z mužů, kteří zůstali věrně na
straně krále v boji proti odbojnému synovi, potomnímu Přemyslu
II. Byli to právě mocní páni severních a severozápadních Čech,
kteří stáli po boku Václava I. a z nichž Boreš z Rýzmburka a Havel
z Lemberka jsou uvedeni i mezi svědky dané listiny. Účinnou podporu
nalezl král i u míšeňského biskupa a u některých šlechticů ze
sousedního Vogtlandu, odkud pocházel i zmíněný Erkenbert, stejně
jako další svědkové - např. Oldřich z Koldic, Jindřich z Plavna,
Jindřich z Gery, Eberhard z Voitsberka.
Listina má však rozhodující význam i pro určení počátků středověkého
města Ústí n. L. Označení "civitas" totiž ukazuje, že
k založení institualizovaného města muselo dojít již někdy mezi
léty 1233-1249. Jednalo se o založení královské, které však bylo
vzápětí změněno v držbu šlechtickou. Ani tento stav nebyl trvalý,
neboť již na počátku 60. let 13. stol. bylo Ústí n. L. opět prokazatelně
v rukou panovníka.
V souvislosti s patronátním právem k ústeckému kostelu se dozvídáme
o existenci chrámu, který dle znění listiny z r. 1249 měl sloužit
"Němcům". Zdá se tak být potvrzena domněnka, že jádro
nového, protoměstského centra bylo dílem německy mluvícího obyvatelstva,
přišlého v rámci začínající velké kolonizační vlny 13. století.
Zároveň to znamená, že v Ústí musely stát dvě svatyně - starší
poblíž hradu, zasvěcená sv. Vojtěchu, sloužící potřebám slovanských,
resp. českých osadníků a nová, postavená pro nedávno usazené obyvatelstvo a zasvěcená P. Marii. V dané souvislosti je důležitá zmínka v mnohem mladším
rukopise ústeckého dominikána Rudolfa Kleinnickla, který v 18.
stol. sepsal dějiny Ústí n. L. Vycházel - mimo jiné - i z dnes
neexistujících záznamů radního Antonína Focka, odkud pravděpodobně
přejal i zmínku o postavení městského kostela v roce 1207. Tento
údaj by korespondoval s interpretací zmíněné listiny, s celkovým
stavem zástavby vznikající městské aglomerace i se skutečností,
že i v dalších desetiletích existovaly v Ústí n. L. dva farní
kostely.
Nejasnosti však vznikly kolem užívání patronátního práva ke kostelu
P. Marie. Za Jana Lucemburského se totiž o patronát přihlásil
řád německých rytířů, v jehož archivu se nacházela i naše listina.
Z ní také zřejmě řád tento nárok odvozoval, a to pravděpodobně
v nějaké souvislosti s Erkenbertem ze Starkenberku. Při zahájil
v r. 1318 řádový komendátor Lev, když vznesl protest proti obsazení
ústecké fary. Král Jan totiž prezentoval pražskému biskupovi k
potvrzení za faráře ke kostelu P. Marie v Ústí n. L. klerika Petra,
syna ústeckého měšťana Hermana z Drážďan (r. 1328 je znám rychtář
téhož jména). Lev poukázal na opomenutí řádových práv a král ustoupil
(1321). Jan prohlásil, že předložené listiny ho přesvědčily o
právoplatnosti nároku řádu a potvrdil mu veškerá práva, která
mají němečtí rytíři ke kostelu v Königsteinu, k němuž je ústecký
kostel uváděn jako filiální. Na ústeckou faru byl dosazen jakýsi
Jan, pravděpodobně člen řádu, a Petr se opakovaně (1325) vzdal
všech práv na ústecký kostel. Záležitost ale patrně nebyla bezchybná,
neboť již v roce 1330 se Petr ozval znova, snad právě za podpory
zmíněného rychtáře Hermana, který pokud nebyl Petrovým otcem,
byl jistě jeho velmi blízkým příbuzným. V prvé instanci Petr vyhrál,
řád se však odvolal k papeži a ten rozhodl r. 1332 ve prospěch
řádových rytířů s odvoláním na Janovu listinu z r. 1321. Zdá se,
že spor skončil jakýmsi kompromisem, neboť v dalších letech prezentoval
faráře i král, ale zároveň je ústecký kostel P. Marie uveden mezi
kostely, obsazovanými německými rytíři v r. 1454 nebo 1459. Řád
nemohl své právo doložit žádnou listinou, která by jednoznačně
o darování patronátního práva hovořila. Veškeré důkazy byly jen
nepřímé, založené patrně na nesprávné interpretaci listiny
z r. 1249 v tom smyslu, že výrazem "Theutonici", jimž
má ústecký kostel náležet, nejsou míněni zde usedlí Němci, ale
řád německých rytířů. Vágnosti důkazů ze strany řádu odpovídal
i výsledek sporu.
Zcela jisti si však nejsme ani se zněním dalších královských listin
pro Ústí n. L. z dob panování Přemysla II. a Václava II. Žádná
se nám nezachovala v originále, můžeme se pouze pokusit o jejich
obsahovou rekonstrukci na základě listin Karla IV. z 23. listopadu
1349, jimiž potvrdil některá - nezachovaná - otcova ustanovení
pro město Ústí. Konkrétně se jedná o dvě konfirmace, v nichž je
vždy na prvém místě přepsáno Janovo potvrzení práv, udělených
městu předchozími panovníky, a na druhém místě vlastní Janovo
privilegium. Dvojí zprostředkovaná výpověď sice poněkud komplikuje
přesné stanovení obsahových vrstev listin, ale přesto se pokusme
z oněch "dvojitých" konfirmací sestavit obrázek o stavu
města do nástupu Lucemburků.
V prvé řadě se jedná o konfirmaci Janovy listiny z 22. dubna 1325,
kde se hovoří o potvrzení všech privilegií udělených městu Přemyslem
II., která jsou v Janově konfirmaci výslovně označena jako zakladatelská,
později potvrzená i králem Václavem II. Jako důvod obnovení privilegií
král Jan uvádí, že všechna zmíněná ustanovení vzala při blíže
neurčeném požáru města za své, a proto se je ze zvláštní milosti
rozhodl znovu proklamovat.
Řekli jsme si, že Ústí n. L. bylo městem prokazatelně již v roce
1249, jak si tedy vysvětlit "zakladatelské zásluhy"
Přemysla II." V zásadě se nabízí dvojí interpretace - buď
zakládací listina Václava I. neexistovala nebo zmizela v souvislosti
se vzpomínaným postoupením města Erkenbertovi ze Starkenberka
a nebo - což je pravděpodobnější - Přemysl II. vydal novou listinu
vědomě ve smyslu obnovy královských práv k Ústí n. L. Erkernbert
na někdejší dar někdy v 60. letech 13. stol. buď rezignoval nebo
zboží na krále spadlo zpět po Starkenberkově smrti (mizí po r.
1267). Za důkaz změny majetkoprávních poměrů se většinou uvádí
zápis k roku 1262, kdy Přemysl II. potvrdil pražskému klášteru
sv. Jiří podíl na clu v Ústí, byť se zde přímo o městě nemluví
a údaj se nepochybně vztahuje ke clu spojenému se starou celnicí
při původním přemyslovském hradišti, které v Erkernbertových rukou
ani být nemuselo. Nicméně přibližně ve stejné době se zřejmě pod
svrchovanost panovníka vrátilo i Václavem I. kdysi založené a
posléze darované město.
Nyní se vraťme k obsahu Janovy konfirmace. Král jmenovitě potvrdil,
že se Ústečtí mají v soudních věcech řídit magdeburským právem,
vymezuje pravomoci městského soudu, před nímž se mají řešit spory
měšťanů kromě sporů s obyvateli království o dluh do výše 5 hřiven
bez jednoho lotu, dluhy vyšší patří před soud cudní, z jehož pravomoci
jsou ale jinak měšťané vyňati. Dále má platit právo mílové, zabraňující
usadit se v okruhu jedné míle sládkům, pivovarníkům, šenkýřům,
pekařům, řezníkům, krejčím či jiným řemeslníkům. Jmenována jsou
zde nezbytná řemesla pro chod města - potravinářská a oděvní,
která nemohla chybět v žádném městě. Zvlášť závažné bylo pro Ústí
další, speciální ustanovení o svobodné plavbě po Labi a Vltavě,
v rozsahu jak ji užívají Litoměřice, tj. že Ústečtí mohou po zaplacení
cla na příslušných místech bez překážky své zboží plavit dále.
Zdá se, že uvedená privilegia měla skutečně svůj původ ve 13.
stol., neboť na aktuální situaci v případě posledně jmenované
výsady - pravidel užívání labské obchodní spojnice - reagoval
vzápětí král Jan opatřením poněkud kontroverzním (6. května 1325
- viz dále).
Ostatně vznikající město Ústí n. L. bylo orientováno především
na suchozemské cesty, nezbytné nejen pro obchod s vnitrozemím,
ale používané i v době nesplavnosti řeky, ať již z důvodu sucha
či příliš vysokého stavu vody. Ve sledovaném kraji byla nejdůležitější
takovouto spojnicí tzv. Srbská cesta, směřující do sousedního
Míšeňska. Během 13. stol. doznal její průběh některých změn, které
souvisely s prosazením pohodlnějšího přechodu Krušných hor přes
Petrovice a Nakléřovský průsmyk. Celnice v Chlumci byla tehdy
nahrazena celnicí v Knínicích a komunikace tak odkloněna na Ústí
n. L., kam vstupovala Horní neboli Drážďanskou branou. Na tomto
úseku byla cesta nazývána též Solná (die Salzstraße), zřejmě podle
dominantního obchodního artiklu. Z města vycházela Bílinskou neboli
Pražskou branou, překročila Bílinu, prošla předměstím Ostrov odkud
mohla vést k Labi nebo pokračovat dále do vnitrozemí. Přes Novosedlice
směrem na Kojetice, Tašov, Lbín vedlo také poměrně brzy spojení
z Ústí do Litoměřic. Není pochyb o tom, že naznačený komunikační
vývoj rovněž napomohl k vzestupu města.
V této souvislosti je možno též připomenout listinu markraběte
Karla ze srpna 1334, v níž navracel městu výnos z lukrativního
úřadu šrotéřství (officium vecture; sklad i distribuce piva a
vína), které před časem neoprávněně zastavil král Jan Těmovi z
Koldic a přímo poznamenal, že výnos úřadu má sloužit k opravě
a zlepšení stavu cest a silnic ve městě a okolí, aby tak město
mohlo řádně využít výsad předchozích panovníků.
Vraťme se však k dalším přemyslovským opatřením, rekonstruovatelným
z pozdějších písemností. Obdobně jako listina z 22. dubna 1325
je druhotně zachováno i Janovo prohlášení, vydané 28. července
1335 v Chomutově, v němž král opět potvrdil shořelé listiny svých
předchůdců, neboť jejich ztráta vystavuje město nebezpečí neoprávněného
zatěžování, a proto stanovuje výši povinných poplatků. Komorní
plat má být odváděn ze všech pozemků, z domů, masných a pekařských
krámů ve městě, stejně jako z pozemků na břehu řeky Bíliny, v
místě, jemuž se říká "Aue" a kde se nachází 10 a 5/8
lánů se má odvádět 56 grošů z jednoho lánu. Jiné taxy - ve čtvrtinách
hřivny (fertones, vierdung, věrdunk, 8 lotů) - jsou uváděny poplatky
z pozemků na pravém břehu Bíliny (4 a 1/4 lánu), pod "Magno
Lapide" (dnešní Mariánská skála), kde se nachází 6 a 1/2
lánu, "supra montem" (psáno s malým písmenem, snad je
myšlena jiná část půdy na úpatí Mariánské skály, ale možná též
vrch Špilberk za Drážďanskou branou) leží 2 3/8 lánu a na blíže
nelokalizovaném místě ještě 2 3/4 lánu. Celková výměra měla činit
26 a 3/8 lánu. Ze čtyř vinic se platilo pouze z jedné. Konečná
suma komorního platu byla spočítána na 22 hřiven 56 gr. čes. a
1 lot. Mimo to ještě 6 mlýnů mělo dohromady ročně odvést 15 měřic pšenice a žita spolu s 29 gr. čes. splatnými na
sv. Michala. Zemská (generální) berně (daň) má být vybírána též
z pozemků měšťanů - mimo zahrad, ze dvou mlýnů na řece Bílině,
z nichž jeden platí 6, ostatní 4 groše. Osvobozeni od daně jsou
obyvatelé z předměstí, chudí a nádeníci.
Povzbuzením pro růst města mělo být jistě i privilegium umožňující
obyvatelům Ústí n. L. získávat jakékoliv statky - kromě církevních
a lén - včetně poddanských, aniž by jim v tom mohl zabránit zemský
soud. Městu král též ponechával nedoplatky berně a příjmy z již
zmíněného, výnosného úřadu šrotéřství.
Město Ústí nad Labem tak pomalu dostává konkrétnější podobu, ještě
lépe osvětlitelnou v konfrontaci s hmotnými prameny. Půdorys města
prozrazuje jeho postupné narůstání kolem nepravidelného čtyřúhleníkového
náměstí, které pouze na západní straně uzavírala fronta jednorázově
plánovitě postavených domů. Jistou koncepčnost lze vystopovat
ještě na severní straně města, za tzv. Dlouhou ulicí (doložena
1443), která byla původně zastavěna pouze po jedné, severní straně
a proti těmto domům ležely zadní části parcel domů z náměstí a
za parcelami domů v Dlouhé ulici se již táhly hradby. Městský
kostel Nanebevzetí P. Marie stál excentricky, mimo prostor náměstí.
Stále ještě zřetelně oddělenou část sídlištní aglomerace představovalo
někdejší hradiště s kostelem sv. Vojtěcha, jen nepatrně vzdáleným
od kostela městského.
Dost nejasností je stále kolem hradeb, nezbytné součásti středověkých
měst. Ani zde se nemůžeme spolehnout jen na písemné prameny. Sporný
je údaj z listiny Přemysla II. hovořící k r. 1276-78 o prodloužení
čtyřleté lhůty k vystavění městských hradeb o další čtyři roky.
Dle instrukce mají být hradby opatřeny věžemi (tj. baštami), příkopem,
valem a parkánem, výdaje se stavbou spojené má město uhradit z
výnosů z městského soudu. Text dokumentu je ale znám z formulářové
sbírky Jindřicha z Isernie a nelze doložit, že se jednalo o víc,
než jen o ideální, nerealizovanou předlohu. O hradbách se nic
nedozvíme ani při zástavě Ústí n. L. v r. 1282, kdy se část severních
Čech octla v rukou braniborského markraběte Oty náhradou za propuštění
kralevice Václava II. Hned v následujícím roce však vítěz z Moravského
pole a tchán mladičkého krále závazek zrušil, a tak mělo zpět
českému králi připadnout i město "Uzk" a hrad s příslušenstvím
(dále Žitava, Ronov, Bezděz, Ostrý-Scharfenstein, Děčín, Svádov",
Most). Z textu lze ale odvodit, že obě sídlištní centra byla dosud
považována za samostatné subjekty, a tudíž těžko mohla být obehnána
společnou hradbou.
Nicméně koncem 13. stol. zřejmě existovaly i hradby kolem vzniklého
města. Doloženy jsou části odkryté přemyslovské hradby s baštou
v prostoru budovy dnešního magistrátu. Za městskými hradbami zůstal
ležet zeměpanský hrad s kostelem sv. Vojtěcha a dvě předměstí
- původní podhradí, "villa" na levém břehu Bíliny a
záhy vzniklé sídliště na "Ostrově", nacházející se mezi
Labem a Bílinou při jejich soutoku. To je poprvé jmenováno poměrně
pozdě až v roce 1350 (jistou svébytnost si zachovalo až do 16.
stol.). Dalším předměstím bylo nepochybně tzv. Předmostí pod Mariánskou
skalou, kde sídlili početní ústečtí hrnčíři - odtud též názvy
Hrnčířská ulice (1402) a Hrnčířská brána. Na základě dosavadních
archeologických
výzkumů se dá říci, že počátek rozvoje hrnčířské výroby v Ústí
n. L. spadá na konec 13. a počátek 14. stol. Pro dobu pohusitskou
máme o existenci hrnčířů i dostatek písemných zpráv, do pol. 15.
stol. však musíme vystačit jen s prameny hmotnými. Odkryty byly
zbytky hrnčířských pecí ze 14.-15. stol., stejně jako střepníky,
které ukazují především produkci světlé keramiky s červeně malovaným
dekorem. Ojediněle se vyskytují i střepy zelené až zelenošedé
barvy, které se patrně váží ke kolonistům přišlým do Čech na přelomu
13. a 14. stol. Přinesli si jisté zkušenosti, které však museli
časem přizpůsobit složení a kvalitě materiálu, který našli v novém
domově.
Změnami prošlo i okolí hradiště s celnicí, původně oddělených
od osady v předhradí ("villa") mohutným příkopem, který
byl ve 20. letech 13. stol. jednorázově zasypán. Organizovaný
zásah dokládají velké střepy ze zásobních nádob, které tvoří poměrně
silnou vrstvu na dně příkopu a byly sem naházeny zcela programově.
Na uměle vzniklé zásypové vrstvě byly položeny základy ohradní
zdi, která měla patrně chránit původní hradiště v období, kdy
tento prostor dosud nesplynul se vznikajícím městským areálem.
Respektovaly ji ještě objekty ze 14. a počátku 15. století (odpadní
jímky). Zlomky středověkých skleněných nádob - poháry, číše -
dokládají, že v předhusitské době muselo v prostoru někdejšího
hradiště žít dost zámožné obyvatelstvo.
Vznik města Ústí nad Labem představoval tedy jistý vývojový proces,
završený někdy na přelomu 13. a 14. století, kdy - jak vyplývá
z uvedených opakovaných konfirmací - byla uzavřena prvá fáze vývoje
města, na jejímž konci stálo plně institucionalizované, urbanisticky
dotvořené město. Přes jisté zaváhání panovníka, zda si ponechá
bezprostřední svrchovanost nad městem v kraji, kde se dostatečně
rozvíjelo jiné královské město - Litoměřice, si Ústí n. L. přece
jen statut svobodného královského města udrželo (např. na rozdíl
od blízkého Děčína).