Obnova města po opakovaných požárech nebyla asi bez problémů.
Nicméně brzy vyrostly nové, v renesančním duchu koncipované domy,
mnohé opatřené směrem do náměstí podloubím, opraveny byly i oba
kostely, upraveny a patrně vyzdobeny byly i brány městského opevnění.
K nejprestižnějším počinům však jistě patřila výstavba nové radnice
s vysokým štítem ve stylu sasské renesance. Starší základ prozrazuje
nestejná šíře dvou oblouků podloubí, jejichž disproporčnost byla
vyvážena symetrickým řešením okenní fronty prvního patra i štítu.
Hrubá stavba snad existovala již kolem r. 1542, na vnitřní výzdobě
se však pracovalo ještě celá desetiletí. V 70. letech 16. stol.
byl dokončen kazetový strop v radním sále, zhruba o deset let
později byla nově vybavena tzv. Zelená světnice, která sloužila
jako úřadovna purkmistra a městského písaře. Obě zmíněné prostory
zaujímaly prvé poschodí budovy, kde byla ještě jedna menší kancelář,
kuchyně a velká hala, do níž ústilo dřevěné schodiště. V r. 1579
byl na radnici zavěšen poplašný zvonek, ulitý v Praze a opatřený
znakem města a nápisem "Miesto Austi nad Labem". Jistě
s velkou slávou byly v r. 1591 umístěny do věžičky radnice velké
hodiny. Ukazovaly postavení planet a měsíce a bily každou čtvrthodinu.
S mechanismem hodin byly propojeny pod nimi stojící figury, které
při odbíjení pohybovaly rty. Nářky primase Josefa Hermanna poněkud
blednou tváří tvář této representativní a zajisté nákladné stavbě.
Saská renesance, projevující se na téměř všech panských sídlech
v nejbližším okolí, se promítla i do interieru gotické haly farního
kostela. Zhotoveny byly některé nové epitafy - deskový obraz upomínající
rodinu váženého radního Jakuba Mollera st., kamenný epitaf Adama
Glace z r. 1588. Obnoveny byly i některé oltáře - např. o oltář
sv. Barbory se postarala panna Dorota, dcera Jiřího Galla Topinky,
radního a v letech 1600-1602 primase. V roce 1574 byla pořízena
pískovcová renesanční kazatelna (existuje dodnes). Podrobný popis
interiéru známe z básně J. A. Tichtenbauma (viz dále), z níž se
však vždy nedá stanovit přesné datum vzniku jednotlivých částí
výzdoby.
Centrem města pochopitelně zůstalo protáhlé nepravidelné náměstí,
do něhož ústily čtyři ulice a kterého dolní (jižní) stranou protékal
městský potok, jehož voda sloužila jako užitková a byla rozváděna
i do dalších ulic. Náměstí obklopovaly zpravidla domy nejváženějších
měšťanů (Adam Kippelt, Jonas Fritsch, Jiří Niricht, Matouš Ulbrecht,
Matěj Fiebig), mezi nimiž se objevily i domy v okolí města usazené
šlechty (Rebeka Kelblová, roz. ze Salhausenu, Oto Trmický z Míliny).
Na západní straně stálo šest domů, z nichž čtyři byly opatřeny
podloubím a vesměs patřily známým rodinám - Hermannů, Mollerů,
Windischů z Aschenfeldu, Tichtenbaumů.
A nelze přehlédnout ani stoupající touhu bohatých měšťanů po společenském
pozvednutí, po nobilitaci, jev v našich městech v 16. stol. celkem
běžný. Z ústeckých měšťanů získali predikát např. Jakub st. Moller
Solinský ze Solina (někdy koncem 16. stol.), Jan Augustin Tichtenbaum
z Breitenfelsu (1614), Jan Adalbert Ursus z Bärenfelsu ("),
Kippeltové z Brunnensteinu ("), Kristián Fridrich Windisch
z Aschenfeldu (1641). Všichni patřili zároveň k vládnoucí špičce
ve městě, zasedali v městské radě, mnozí se stali purkmistry.
Ve jmenovaných úřadech se objevují samozřejmě i příslušníci dalších
bohatých rodin. Nicméně vrstva představitelů města byla poměrně
tenká a stále výrazněji se do sebe uzavírající, čemuž napomáhaly
i četné sňatky mezi dětmi tohoto novověkého patriciátu.
Za pozornost stojí i krátké zastavení u městské úřední agendy,
která citlivě odráží rozvoj města, narůstající nutnost přesné
evidence, i jistou zálibu v ní, stejně jako je svědkem stoupající
právní kultury a celkové vzdělanosti měšťanů. Obecně můžeme říci,
že počet městských knih po polovině 16. stol. značně narostl.
Od r. 1555 byla vedena další kniha testamentů, zachovaly se dvě
knihy památné - Liber memorabilis sub Nro1 de Anno 1603 (zápisy
až do r. 1724) a souběžná kniha památná, obsahující zápisy z let
1625 -1652, r. 1583 byla založena první radní kniha trhová, na
níž navázala r. 1592 kniha další. Samostatnou řadu tvoří knihy
soudní (1549-1602; 1597-1622), včetně knih porovnání (1584-1628)
a dělení pozůstalostí (1599-1681). Kromě zápisů v městských knihách
máme k dispozici i nečetné závěti psané ve formě listů.
V agendě české kanceláře, v dnešním fondu Stará manipulace v Státním
ústředním archivu v Praze, můžeme mimo jiné nalézt např. písemnosti,
které vznikly s vedením nějakého sporu o "trhy" (akt
koupě) nebo mezi pozůstalými o dědictví. V posledně jmenovaném
případě přicházely problémy nejčastěji tehdy, pokud nebožtík zanechal
děti ze dvou, případě i tří manželství a o své se hlásila i poslední,
dá se předpokládat mladší manželka.
Kšaft a inventáře pozůstalostí jsou vděčným pramenem pro nahlédnutí
do měšťanských domácností. Druhá ústecká kniha testamentů "Kšaftové
živejch lidí ještě na světě" se zápisy z let 1555-1597 (ojedinělý
zápis z r. 1606) se vydělila ze starší "Knihy testamentů
a smluv", vedené až do r. 1585. Kniha pokrývá zhruba 44 let
a obsahuje nejen testamenty, ale i invetáře pozůstalostí. Od r.
1574 je psána výhradně německy, s jedinou výjimkou česky psané
smlouvy o dělení pozůstalosti mezi dětmi Jiřího Máchy z 29. prosince
1582.
Zapsané poslední vůle pravidelně obsahují odkazy nemovitého majetku
a peněz, včetně vypočtení dluhů. Za zápisem je často připojena
poznámka o převzetí dědictví, mnohdy datovaných o řadu let později.
Sonda do posledních dvou desetiletí 16. stol. (léta 1580- 1597)
ukázala, že jen 14 položek z celkového sta vkladů obsahuje i soupis
movitých předmětů, případně i živých zvířat, nářadí a vybavení
hospodářství (vozy). S různou mírou bližšího určení je zainventováno
nádobí - cínové, měděné, ojediněle i dřevěné (talíře, misky, konvice,
žejdlíky), jednotlivé kusy nábytku - postele, stoly, lavice, truhly,
i speciální truhla na mouku), dále pak ložní výbava, ručníky,
ubrusy. Objevuje se i oblečení - souhrnně i dle jednotlivých kusů
: živůtky, pláště, sukně, kalhoty, jednou dlouhý kožich, čepce,
čepice, boty. Téměř pravidelně do pozůstalostí bylo zapisováno
víno a pivo, stejně jako nádoby na uchovávání či zpracovávání
potravin (sudy vinné i pivní, máselnice).
K detailním inventářům patří např. soupis pozůstalosti po Jiřím
Fischerovi z r. 1584, kde je podrobně vypsáno veškeré řemeslné
náčiní v domě. Soupis značného dědictví panny Anny Nirichtové
z r. 1594 obsahuje i ocenění jednotlivých položek. Velmi přehledný
je též kšaft a dělení pozůstalosti po městském vrchním písaři
Matyáši Tatíkovi (1596), kde se objevuje mj. podrobný popis nádobí
i oblečení, včetně ojedinělých položek - zlatý čepec, zlatem zdobený
závoj. Následuje smlouva o dělení majetku mezi vdovou a šesti
dětmi. Tento zápis z listopadu 1596 byl zřejmě pořízen až na základě
výsledku stížnosti, kterou vdova Eva Tatíková, druhá Matyášova
manželka, vznesla ke komoře kvůli neshodě s dětmi o vinici. V
otcových šlépějích pokračoval Valentin Tatík, který působil jako
rektor ústecké školy; jeho testament je datován 11. listopadu
1601.
Ve zkoumaném vzorku kšaftů a inventářů pozůstalostí je zaznamenán
pouze jeden knižní soubor v majetku Oldřicha Salingera (z 30.
října 1597), obsahující 6 titulů náboženské literatury, včetně
M. Luthera a sedm knih blíže nespecifikované právní literatury.
V Ústí nad Labem však koncem 16. stol. žilo jistě více vzdělaných
osobností i přesto, že se zdejší škola nijak podstatně nerozšířila.
Základní péči jí však město věnovalo a její rektor či kantor společensky
jistě patřili k inteluktuálské špičce. Na učitelském místě se
po polovině 16. stol. vystřídali bakalář Havel (1539-47), v r.
1550 zde působil Matyáš Kniebendel, 1555 je uváděn Jan Neander,
v letech 1575-1601 pak Kašpar Hentschel. Vzhledem k tomu, že ústecká
škola nebyla kontrolována pražskou univerzitou, můžeme se právem
domnívat, že konfesionálně patřila ke školám katolickým.
Z duchovních byl jistě mimořádnou osobností ústecký děkan Johann
Michaelis, který částečně převzal a patrně výrazně rozšířil rozsáhlou
knihovnu, sepsanou v roce 1590. Obsahovala celkem 229 titulů,
mezi nimiž byly spisy církevních otců (sv. Ambrože, sv. Augustina),
Tomáše Akvinského, dílo Duns Scota, středověké legendy, byli v
ní zastoupeni i antičtí autoři (Aristoteles, Caesar, Livius),
a dokonce nechyběly ani spisy reformační a humanistické (Martin
Luther, Filip Melanchton, Ersamus Rotterdamský). Některé tisky
pocházely z let před r. 1500 a patřily tudíž mezi tzv. inkunabule.
Nejstarší knihou měl být Gratianův kodex kanonického práva, vydaný
Petrem Schöffrem v r. 1472. Zakladatel knihovny je neznámý, ale
určitá sbírka už musela existovat, když ji v 70. letech doplnil
děkan Matyáš Petřík o 8 svazků, z nichž sedm bylo na vnitřní straně
vazby opatřeno latinskými verši a děkanovým vlastnoručním podpisem.
V kšaftech či inventářích měšťanů máme sice jen ojedinělé zmínky
o knihách, ale to v žádném případě neznamená, že v jiných domácnostech
vůbec nebyly. Aktivní kulturní činnost alespoň některých měšťanů
přímo absenci knih vylučuje. Nehledě k tomu, že Jakub Moller,
stejně jako písař Matyáš Tatík zakoupili knihy pro děkanskou knihovnu.
Jistým společenským fórem pro prezentaci kulturní úrovně a patrně
i společenské prestiže bylo členství v literátských bratrstvech.
Poznali jsme, že jich v Ústí existovalo několik, reprezentovaných
na konci 16. stol. sdruženým bratrstvem Božího Těla (zvané ale
i Mariánským) a svébytným bratrstvem Růžencovým. Všechna tato
sdružení byla vázána na kostel Nanebevzetí P. Marie, kde mělo
být zpíváno výhradně latinsky. Ze stížností ústeckého faráře z
r. 1578 však vyplývá, že v důsledku postupující reformace i v
návaznosti na oblibu chrámového zpěvu, pronikala do kostela nejen
němčina a čeština, ale i nekatolické písně. Ani v tomto směru
však nebylo Ústí n. L. výjimkou. Nepřerušenou činnost literátů
připomínají mimo jiné i některé kšafty - např. r. 1527 odkázala
vdova po významném měšťanu Habartovi z Chrámců, mimo jiné dary
církevním institucím, 2 kopy gr. bratrstvu na koupi "knihy
zpívací", podobně pamatovala na zpěváky i Gertruta, vdova
po Martinu Hackelovi, která r. 1546 zapsala 8 kop gr. literátům
k zakoupení misálu na kruchtu. K předním členům literátského sdružení
patřil na konci 16. stol. mimo jiné Jakub Moller st. Solinský
ze Solina, který byl od r. 1567 uváděn mezi radními a v letech
1602-1609 se stal ústeckým primasem. V letech 1595-1616 vlastnil
výstavný dům na náměstí, hned vedle radnice. Zálibu ve zpěvu prokázal
mj. tím, že se postaral o nové varhany pro kostel P. Marie (postaveny
kol. r. 1593) a cenný čtyřdílný rukopisný kancionál pro literátské
bratrstvo. V 90. letech byl pořízen též nový zvon Zuzana, na jehož
zhotovení přispěli ústečtí měšťané, jejichž jména byla na zvonu
zvěčněna - primas Hermann, Mollerus, Bieberstein, Tichtenbaum,
Kippelt, Harlich, Koch, Topinka, písař Tatík, druhý notář Windisch,
který byl zároveň spolu se Sieberem správcem kostela a z nichž
většina patřila k literátskému bratrstvu.
Z výtvarných umělců, kteří byli v 16. století ve městě usedlí,
spolehlivě víme pouze o zlatníkoví a malířích. Váženými měšťany
museli být již vzpomínaní malíři Wolf a Štefan, který byl opakovaně
rychtářem i purkmistrem. Jeho vnuk, Fabián Pulíř, se v letech
1550-1563 proslavil jako vyhledávaný iluminátor (vyzdobil např.
2 kancionály pro chrám sv. Víta, Žlutický a Čáslavský kancionál,
Graduál pro Týnský kostel). Z Ústí záhy odešel a trvale se usídlil
v Praze. Že se někdo ze jmenovaných umělců podílel i na výzdobě
dvou latinských ústeckých kancionálů (uloženy v ústeckém muzeu)
se můžeme jen domýšlet. V takovéto atmosféře vznikla pozdně humanistická
literární společnost, která však svého vrcholu dosáhla až na prahu
17. stol.