Programové prohlášení tzv. "provizorního obecního zřízení"
z března 1849 uskutečnilo jeden ze základních liberálních požadavků
revoluce roku 1848: obec osvobozenou od státně-byrokratického
dozoru, jejíž příslušníci se dostali do postavení, kdy si sami
mohli řídit vlastní záležitosti a určovat jejich podobu. Před
rokem 1848 sice existovaly formálně "volené" orgány,
jejich kompetence však byla omezena na minimum. Byly podřízeny
především státní správě a vykonávaly politickou správu na nejnižší
úrovni. Menší venkovské obce byly oproti tomu většinou včleněny
do patrimoniálních panství. Tam vykonávala nižší soudní pravomoc
a celkovou politickou i soudní správu vrchnost prostřednictvím
vlastních úředníků.
Jmenovitě v menších a středních městech, a tedy i v královském
svobodném městě Ústí nad Labem, nebyly tyto poměry pociťovány
příliš tíživě, protože umožňovaly zvláště v dlouhém období míru
(od vídeňského kongresu 1814/15) nerušený chod denního života.
Řemeslná výroba a její odbyt byl regulován, svět zůstal malý a
přehledný, přičemž konfesionální, tj. katolická jednota byla chráněna
jak proti jinověrcům, tak proti moderním "bezbožníkům".
Pokud nedopadly žně právě špatně, fungovalo i zásobování potravinami
z blízkého i vzdálenějšího venkovského okolí, jež bylo naopak
zaopatřováno řemeslnými výrobky. Protože bylo venkovské obyvatelstvo
více méně pevně vázáno k půdě a menší a střední "provinční"
města sotva lákala k přistěhování, udržoval se i růst městského
obyvatelstva na omezené úrovni: roku 1750 žilo v Ústí nad Labem
kolem jednoho tisíce obyvatel, do roku 1830 vzrostl jejich počet
jen na 1 759.
Možná jen málo současníků tušilo, že se pod povrchem této biedermeierovské
idyly před březnem 1848 začínají odvíjet události, které výrazně
změní běh denního života. Již reformy, které zavedla Marie Terezie,
směřovaly nejen k tomu, vytvořit centralistický jednotný stát,
jehož velmocenské nároky by měly být založeny na zesíleném tvoření
materiálních hodnot. Zvelebením zemědělské produkce se snažila
jak ona, tak i její nástupci vybudovat jednak lepší základnu pro
zaopatření vojsk a současně díky místní liberalizaci zbožní výroby
získat vyšší daňový výnos. Osvobození mnoha "strategických"
řemesel ve velkých městech (např. dvorští zásobovatelé) od svazujících
cechovních řádů, dlouhodobé udělování privilegií pro nákladnické
a manufakturní podnikatele, kteří často pocházeli ze "zahraničí",
odkud přinášeli zvláštní znalosti nebo nové a lepší výrobní postupy,
urychlilo v jednotlivých regionech společenskou proměnu a postupný
vznik nadregionálního trhu pro "masové výrobky". To
platí i pro "podnikatelské iniciativy", bylo nemálo
aristokratů, kteří na svých panstvích zaváděli nové zemědělské
i "průmyslové" metody. Největším podnikem tohoto druhu
v šlechtických rukou (Westphalenové, Nosticové, Clary Aldringenové)
byl hnědouhelný revír západně od Ústí nad Labem.
Zamýšlená "státní podpora" hospodářství vyžadovala celou
řadu odpovídajících politických opatření, jako například odstranění
vnitřních cel, sjednocení měr a vah (1856) nebo zavedení pokud
možno v celém státě platného civilního práva (Všeobecný občanský
zákoník z roku 1811), jež by regulovaly všechny vztahy mezi "soukromými
osobami". Jejich zavedení do praxe vyvolalo potřebu technicky,
ekonomicky a právně (akademicky) vzdělaných osob, jimž otevřelo
do té doby netušené možnosti sociálního vzestupu až k nejvyšším
úřadům. To platilo tím více, čím dále v tomto směru vzrůstaly
obdobné nároky i ostatní státní správy. Extrémním příkladem společenského
vzestupu je biografie jihlavského ševcovského syna Karl Friedricha
(později svobodného pána) Kübecka (1770-1855), který významně
ovlivňoval osudy státu dokonce ve funkci presidenta dvorské komory.
Více než "pětadvacetiletá evropská válka" (od francouzské
revoluce 1789 přes koaliční a napoleonské války až k vídeňskému
kongresu) podpořila především hospodářsky určité stimuly tohoto
vývoje, a to bez ohledu na státní bankrot v roce 1811. Odvolání
některých josefínských reforem (především díky uherskému odporu),
"strach z revoluce", nedůvěra k hospodářským a s tím
spojeným sociálním změnám a bezpodmínečné setrvávání na legitimitě
(od 1804) "z Boží milosti císařství" znamenaly ovšem
i významné zaostávání.
Přes neudržitelné "kancelářské poměry" (od začínajících
úředníků se očekávalo, že budou poskytovat své služby po dlouhá
léta téměř bezplatně), které pranýřoval ve svém díle "Dějiny
rakouské státní správy 1740-1848" především Ignaz Beidtel,
vznikla vrstva "josefínského" úřednictva, jehož dobře
vzdělaní, centralisticky a jednotně státně orientovaní příslušníci
byli do roku 1918 stále více a do jisté míry i oprávněně přesvědčeni,
že jsou rozhodujícími nosnými sloupy státu. Tato byrokracie se
skládala (v rakouské části říše) nejen z příslušníků centrálních
úřadů říšského a rezidenčního města Vídně, ale i z místodržitelských
úředníků v jednotlivých zemích (v českých zemích to byla Praha,
Brno a Opava) a po roce 1848 z úředníků místní politické správy
(Ústí bylo ovšem teprve od roku 1868 stálým sídlem okresního hejtmanství
a okresního soudu), kteří, jako bezprostřední partneři obcí, získali
později v našich souvislostech zvláštní význam.
Přes mnohé (aristokratické) naděje znamenalo období tzv. restaurace
po roce 1815 vrchol v prosazení centralistické správy neuherských
zemí. Ty byly zatlačeny prakticky na stupeň státně "správních
provincií". Jejich zemské sněmy měly, pokud byly vůbec svolávány,
pouze poradní funkci. Intenzivní snahy vybudovat zemskou samosprávu,
tedy politickou samosprávu země na principu spolupůsobení stavovsko-aristokratických
sněmů s (korunovaným) panovníkem (tedy mezi jiným s českým králem,
moravským markrabětem a slezským vévodou) na základě starých "historických"
zemských práv, zůstaly neúspěšné. Domestikální fondy, které spravovala
země skutečně samostatně, ztratily materiálně v porovnání se státními
zemskými pokladnami vzhledem k (daňovým) příjmům stejně jako k
"veřejným investicím", jakýkoli význam. Již zmíněný
výkon správy na nejnižší úrovni v patrimoniích zůstal po zrušení
poddanství v roce 1848 fakticky posledním privilegiem, které odlišovalo
šlechtu od ostatních "státu poddaných" obyvatel. Jak
uvidíme, mělo právě pojetí "moderní obce" - ovšem přes
počáteční prudký odpor šlechty - tento rozdíl definitivně překonat.
Rozšíření státní správy, stupňující se centralisace manufakturní
a průmyslové výroby - v dominujícím textilním sektoru často svázané
s přesunem některých pracovních kroků do domácností (tento model
byl kolem poloviny století velmi rozšířen i v Ústí) - se zasloužily
o růst některých míst, ať již v podobě průmyslových či obchodních
středisek, která rychle nabývala na významu. Tento vývoj nezávisel
nutně na starých privilegiích (např. právo tržní či městské),
ale na často náhodných faktorech, které se právě i v Ústí ukázaly
jako určující: dostupná surovinová a energetická základna, dopravní
prostředky, podnikatelská iniciativa, pracovní síly a pod. Právě
tam se utvářely jakési ostrovy měštanské společnosti, a to nejen
v materiálním, ale i v kulturně ideovém smyslu. Nezřídka přicházeli
"noví" podnikatelé předbřeznového období do obcí zvenčí.
Často se předtím seznámili na nejrůznějších místech Evropy nejen
s novými výrobními technikami, ale současně si do té míry rozšířili
horizont vzdělání, že nesnesl srovnávání s omezeným, bezstarostným
a starosvětským světovým náhledem. Jak ještě mezi jiným uvidíme
na příkladu Carla Georga Wolfruma, platí tento model i pro Ústí
nad Labem.
Rozhodně nemalý význam pro vývoj obce měla výstavba železnice.
Pokud bylo jednou nějaké místo připojeno na železniční síť, znamenalo
to nejen (odhlédneme-li od impulsů, které vyvolávala vlastní výstavba
železnice) zjednodušení dopravy zboží, ale i přepravu osob a nových
myšlenek. Poloha obce mimo dráhu mohla však znamenat prudký úpadek
jejího významu. Ústí bylo od roku 1850 spojeno státní drahou s
Prahou a Vídní a od roku 1851 s německými sousedy. Obdobný význam
přísluší přirozeně i vývoji říční (labské) dopravy.