|
|
|
okres Ústí n. L. | město | |
daň činžovní | 2 248 472 | 1 550 615 |
k ostat. daním | 4 827 497 | 2 229 635 |
celkem | 7 075 969 | 3 780 250 |
Nemalé bylo vlastnictví města. Místní národní výbor vlastnil elektrárnu, plynárnu, vodárnu, městské podniky, rozsáhlou síť elektrických drah, velké městské jatky, vybavenou nemocnici, divadlo, rozsáhlý bytový majetek, velkostatek, fungující školy a rozhlasovou stanici. Ústí nad Labem bylo samo o sobě se svými 82 průmyslovými podniky velkým hospodářským centrem. Jeho významu konečně odpovídaly i v Ústí nad Labem zřizované expozitury centrálních a vládních úřadů, jako expozitura ministerstva informací, zahraničního obchodu, ředitelství drah pro sever, ředitelství pošt. Všechna tato zařízení, tak rozsáhlý průmysl, velký majetkový potenciál a celý chod města musel místní národní výbor obsáhnout svou působností. Proto také potřeboval, aby se stal zároveň orgánem politickým a to tak, aby jeho kompetence byla postavena na úroveň kompetencí okresního národního výboru. Zřízením magistrátu by nynějšímu ONV zůstala i tak významná dostatečná přirážková základna k plnění zbývajících povinností, dostatečný počet obcí asi s 40 000 obyvateli i velké podniky (Neštěmice, Povrly, Chabařovice). Naopak bylo nasnadě, že zřízením statutárního města se správa okresu zjednoduší a zpřehlední.
Jednání o zřízení magistrátu pokračovala, až překročila únor 1948. Ještě více se stalo patrným, že budoucí statutární město i zbylá část správního okresu jsou schopny samostatného hospodářského života. Podle zásobovacího oddělení MNV žilo k 1. lednu 1948 ve městě 57 642 osob, ve zbytku okresu žilo 38 153 osob. Rozdělení aktiv a pasiv mezi předpokládané statutární město a ONV - venkov na 69,5 % : 30,5 % vycházelo z poměrného počtu obyvatelstva města a ostatního venkova. Zdlouhavé otálení ministerstva vnitra se žádostí Ústí nad Labem mělo však své opodstatnění. Ministerstvo, i když sbíralo všechny potřebné údaje, nepomýšlelo zahájit legislativní projednávání tohoto případu. V roce 1948 vstoupila do života nová správní reforma, která již nepočítala s institucí statutárních měst a zavedla nové, tzv. krajské zřízení, a nové správní orgány.