Volební systém, vlastní volby a jejich výsledky jsou důležitými
ukazateli politického zřízení jednotlivých států a obrazem rozložení
politických sil. Výsledky voleb totiž do značné míry odrážejí
momentální politické smýšlení obyvatelstva a celkovou politickou
situaci. Proto i rozbor volebních výsledků může mnoho napovědět
o dobové politické atmosféře a napomoci k poznání základních tendencí
v pohybu politického smýšlení. To platí zejména pro období demokratické
společnosti, kdy vzájemný boj politických stran a seskupení o
politickou moc, který vrcholil vždy v období voleb, se plně odrážel
ve volebních výsledcích, které do značné míry určovaly celkový
charakter politické linie státu i komunity.
V Ústí nad Labem v letech 1919-1938 proběhly parlamentní volby
v letech 1920, 1925, 1929 a 1935, komunální volby v letech 1919,
1923, 1927, 1931 a 1938 a dvoje volby do okresních a zemských
zastupitelstev.
Parlamentní volby
Na jejich základě bylo voleno Národní shromáždění, které se skládalo
z 300 poslanců sněmovny a 150 senátorů senátu. I když se jednalo
o dvě samostatné komory Národního shromáždění, které měly odlišné
volební období - sněmovna 6 let, senát 8 let - a volby do nich
měly probíhat samostatně, přesto v průběhu všech zkoumaných parlamentních
voleb v období první republiky se volby do sněmovny i senátu konaly
vždy společně. Právo volit (aktivní volební právo) měli všichni
občané ČSR, kteří byli zapsáni do voličských seznamů a v den jejich
vyložení dovršili 21 let a alespoň 3 měsíce trvale bydleli v některé
obci ČSR. Při volbách do senátu se věková hranice pro volební
právo zvyšovala na 26 let. Právo být volen (pasivní volební právo)
měli občané, kteří pro volbu do sněmovny dosáhli 30 let, pro volbu
do senátu 45 let. Volební právo bylo založeno na zásadě poměrného
zastoupení a politické strany nebo volební skupiny mohly kandidovat
po získání určeného počtu podpisů pod svou kandidátku v každém
volebním kraji a složení peněžité kauce. Datum voleb vyhlašovalo
ministerstvo vnitra pro celé území republiky.
Komunální volby
V komunálních volbách byly voleny nejnižší samosprávní orgány:
obecní a městská zastupitelstva. Podle nového volebního řádu z
roku 1919 bylo volební právo přiznáno všem osobám, které měly
v obci alespoň tříměsíční trvalé bydliště a byly zapsány do voličských
seznamů. Aktivní volební právo příslušelo osobám starším 21 let,
pasivní volební právo pak od 26 let, přičemž kandidát musel v
obci bydlet nejméně jeden rok. Volilo se na základě vázaných kandidátních
listin a podle zásad poměrného zastoupení. Volební období bylo
čtyřleté a počítalo se ode dne právoplatnosti volby. V roce 1933
bylo volební období obecních zastupitelstev prodlouženo na šest
let. I při obecních volbách platila zásada volební povinnosti,
přičemž výjimky byly přesně vymezeny. Z výsledků obecních voleb
byla důležitá ustanovení o kandidátních listinách, která jednak
stanovila povinnost jednotlivým politickým stranám v případě podání
kandidátní listiny shromáždit pod ní určený počet podpisů voličů
z obce, jinak se strana nemohla voleb zúčastnit, jednak umožňovala
sdružování několika politických stran v rámci jedné kandidátky.
Tím bylo umožněno vytváření volebních bloků, kterých využívaly
zejména německé občanské strany proti německým sociálním demokratům,
popř. proti KSČ a českým stranám. §27 obecního volebního řádu
umožňoval v obcích, v nichž byla podána kandidátka pouze jedné
strany nebo došlo k dohodě politických stran, navrhnout pouze
tolik kandidátů, kolik členů mělo obecní zastupitelstvo mít. Tito
kandidáti pak byli bez konání voleb prohlášeni místní volební
komisí za zvolené. Při obecních volbách byli voleni členové obecního
zastupitelstva, z jejichž středu byl pak volen starosta obce jeho
náměstkové a obecní rada, kterou tvořila třetina všech členů obecního
zastupitelstva. Rozhodující roli v řízení obcí hrála právě rada
a starosta obce.
Obecní volby se oproti jiným typům voleb nekonaly ve všech obcích
současně. Ve čtyřletých, resp. šestiletých, obdobích byly vypisovány
termíny konání voleb, a to bud" k jednomu datu nebo v průběhu
několika týdnů. V těchto termínech však volby proběhly jen ve
větší části obcí, kdežto ve zbývajících obcích se konaly volby
mimo vypsané termíny. Bylo to způsobeno různými faktory, jako
např. oddálením schválení právoplatnosti volby, sloučením či rozdělením
obcí a z toho vyplývající nutnosti zvolit nové obecní zastupitelstvo,
rezignací dosavadního zastupitelstva ap.
Volby do okresních a zemských zastupitelstev
Při těchto volbách byly voleny 2/3 členů okresních a zemských
zastupitelstev. Volby do okresních a zemských zastupitelstev přes
svůj celostátní charakter měly v podstatě nejmenší politický význam.
Plynulo to z celkového významu volených orgánů, jejichž pravomoc
byla omezena pouze na více méně hospodářské záležitosti při správě
okresních či zemských financí, při vedení podniků a ústavů, na
záležitosti zdravotnictví, sociální péče, dopravy, kultury a osvěty
ap. Samo-správná moc byla rovněž značně omezena a okresní zastupitelstva
byla přímo podřízena okresním úřadům. Výrazně omezena byla samosprávná
funkce zejména po roce 1927, kdy byly voleny pouze dvě třetiny
členů, kdežto zbývající třetinu jmenovala vláda z řad odborníků.
Vlastní volby probíhaly podle obdobných zásad jako volby obecní.
Volební právo však bylo přiznáno až od 24 let. Počet členů okresních
zastupitelstev se řídil počtem obyvatelstva okresu ke dni voleb
a pohyboval se mezi 18-36 členy. Funkční období bylo stanoveno
na 6 let, ale prvé volby okresních a zemských zastupitelstev se
konaly až v roce 1928, další pak až v roce 1935, neboť v roce
1934 bylo jejich funkční období prodlouženo až do konce roku 1935.
Rozložení politických sil v Ústí nad Labem
Připojené volební výsledky zachycují rozložení politických sil
nejen v samotném Ústí nad Labem, ale v obcích, které tvorřily
s Ústím přirozenou aglomeraci a v roce 1939 se staly městskými
čtvrtěmi. Volební výsledky období první republiky odpovídají národnostní
struktuře s českou třetinovou až pětinovou menšinou a sociální
struktuře průmyslového města s převahou dělnických voličů.
Až do roku 1935 měla v Ústí nad Labem a aglomeracích při všech
volbách z německých stran dominantní postavení německá sociální
demokracie, za ní následovaly němečtí nacionalisté (DNP) a nacisté
(DNSAP). Čtvrtou až pátou pozici zaujímala internacionální KSČ.
Z českých stran získávala nejvíc hlasů Československá strana národně
socialistická, jejíž voliči se rekrutovali z řad českých státních
zaměstnanců.
Markantní změna rozložení politických sil nastala v roce 1935,
kdy v parlamentních volbách v Ústí nad Labem s drtivou převahou
zvítězila Henleinova Sudetoněmecká strana, která získala nejen
hlasy voličů v roce 1933 zakázaných nacionalistických stran DNP
a DNSAP, ale i četné hlasy dělnických voličů, kteří dříve preferovali
německou sociální demokracii a KSČ. Výsledky parlamentních voleb
v roce 1935 zatím nezměnily orientaci komunální politiky, řízené
v Ústí až do léta 1938 německými sociálními demokraty se starostou
Leopoldem Pölzlem.
Chybí tabulky, prameny, literatura