Neoddělitelnou součástí historie ústeckého kulturního života za
I. republiky byla činnost levicových divadelních, recitačních
a hudebních skupin, organizovaných německou a českou sociální
demokracií a komunistickou stranou. Sociálně demokratické vedení
města pravidelně umožňovalo pořádání zvláštních představení pro
ústecké dělníky v městském divadle. Na programu byla hlavně klasická
divadelní představení.
Satiru na dobové politické poměry i odpovědi na aktuální otázky
však nalézali levicově orientovaní obyvatelé města na oblíbených
a hojně navštěvovaných vystoupeních levicových divadelních, hudebních
a recitačních skupin. V druhé polovině 20. let se v Ústí objevují
revoluční agitační skupiny podle sovětského vzoru pod názvem "Modré
blůzy". Tyto skupiny vystupovaly bez zvláštních divadelních
rekvizit. Nejčastěji v pracovních montérkách (odtud název), a
pravidelnou formou jejich projevu byly sborové recitace doprovázené
jednoduchými rytmickými pohyby. V našem městě působila v r. 1927
skupina "Modrých blůz" složená z mladých ústeckých a
trmických komunistů. Před volbami v říjnu 1927 zinscenovali a
postupně předvedli v Předlicích, Neštěmicích, Vyklicích, Valtířově,
Krásném Březně, Trmicích a Střekově frašku na volební boj s názvem
"Rotes Wahltheater" (rudé volební divadlo). Po vystoupení
"Modrých blůz" ve Vyklicích zakázal z pochopitelných
důvodů přítomný policejní komisař a později i okresní úřad další
činnost tohoto souboru pro rušení veřejného klidu a pořádku. Členové
souboru byli vyšetřováni a téměř po ročních tahanicích odsouzeni
za vystoupení v Předlicích 5. října 1927 k 24 hodinám vězení.
Po odvolání jim byl trest změněn na 6 hodin vězení a 100 Kč pokuty.
V letech 1934-1936 působila v Ústí nad Labem sociálně demokratická
kabaretní skupina Váši Hochmanna "Kabaret zum Weltgewissen"
(kabaret u svědomí světa), později přejmenovaná na "Truppe
35", resp. "Truppe 36". Váša Hochmann se narodil
v r. 1904 na Moravě, jeho matka byla Češka, otec Rus. Po absolvování
vídeňské konzervatoře vystupoval jako herec v Bratislavě, Moravské
Ostravě, Mariánských Lázních a švýcarském St. Gallenu. V květnu
1934 jej angažoval ředitel ústeckého divadla Alfred Huttig pro
mladické charakterní a milovnické role. Vedle působení v městském
divadle a vlastním kabaretu Hochmann recitoval proletářskou poezii
na různých slavnostních akcích. Hochmannův kabaret se skládal
z pásem skečů, aktovek, šansonů, hudby a vyprávění. Tato forma
umožňovala snadno obměňovat program po zásazích cenzury nebo podle
aktuální situace. Zaměření kabaretu bylo protifašistické, tehdejší
kritika jej přirovnávala ke skupinám E. F. Buriana a Voskovce
a Wericha, a označovala jej jako proletářské divadlo působící
jako kulturní protiváha divadelních scén poplatných henleinovské
straně. Hochmann se svým souborem pravidelně vystupoval v městech
severních a západních Čech. V roce 1936 přenesl svou činnost do
Brna.
V letech 1933-1936 pravidelně vystupovala na Ústecku karlovarská
komunistická skupina "Echo von links" (ozvěna zleva)
vedená levicovým básníkem Louisem Fürnbergem. Echo vystupovalo
pod záštitou ústeckého komunistického deníku Rote Fahne. Po vystoupení
na slavnosti tohoto deníku v r. 1935 v Ústí byl Fürnberg policejně
stíhán za nedodržení cenzurou schváleného textu divadelního představení.
Z českých skupin často na Ústecku v letech 1935-1938 vystupoval
teplický komsomolský hudebně recitační soubor "Severák".
Soubor vznikl v r. 1935 a nácvik programu řídil člen tehdy populární
"El Carovy party" Míla Krovoza. "Severák"
účinkoval na dělnických shromážděních,. stranických schůzích,
akcích jednot Proletářské tělovýchovy, Svazu přátel SSSR, Svazu
proletářských bezvěrců aj. Na programu měl revoluční dělnické
písně, básně Jiřího Wolkera, S. K. Neumanna, Vladimíra Majakovského,
Bertolda Brechta a dalších. Při recitacích ve stylu voice bandu
doprovázeli členové souboru verše jednotnými rytmizovanými pohyby.
Texty satirických písní "Severáku" byly zaměřeny proti
agrárníkům, fašistům a klerikálům, jejich korupčním aférám a skandálům.
Písně zpívali česky, německy nebo rusky. "Severák" vystupoval
v Ústí 2. ledna 1936 na slavnosti LLL (Lenin-Liebknecht-Luxemburgová)
v městské knihovně, naposledy vystoupil v Ústí 6. srpna 1938 v
sále Kurzweilmühle na sjezdu svobody, který uspořádal Svaz proletářských
bezvěrců. Se souborem "Severák" úzce spolupracovala
pražská "El Carova parta" vedená Karlem Jiráčkem, která
rovněž několikrát v 30. letech vystupovala v Ústí, Krásném Březně
a Předlicích. Významné bylo účinkování El Carova souboru na májové
slavnosti 29. května 1937 v Kurzweilmühle, kde zpívali písně Voskovce
a Wericha.
4. června 1936 hostoval v Ústí pěvecký sbor moskevského rozhlasu.
Jeho koncert organizoval malíř Ernst Neuschul, který byl tehdy
předsedou ústecké pobočky Svazu přátel SSSR.
K největším akcím levicového kulturního života v Ústí nad Labem
před II. světovou válkou patřilo vystoupení Alexandrovova pěveckého
souboru Rudé armády v sále Kurzweilmühle
1. října 1937. Alexandrovci se tehdy vraceli z koncertního turné
z Londýna a Paříže. Uspořádali několik koncertů v Praze. Do Ústí
přijeli na pozvání starosty Leopolda Pölzla, který jejich koncert
organizoval jako antifašistickou demonstraci. Na koncert Alexandrovova
pěveckého souboru přijelo na 30 tisíc antifašistů z celých severních
Čech. Všichni zájemci se do sálu Kurzweilmühle nevešli a poslouchali
venku u otevřených oken sálu.
Literatura
M. Knechtel, Das Opern- und Konzertleben der deutschsprächigen
Bevölkerung in Aussig/Böhmen (1918-1945), rukopis, Köln 1993.
V. Kaiser, Zábavy ústeckých obyvatel v minulosti, seriál článků
in: Ústecké přehledy 1984. 25 Jahre Stadtheater Aussig, Ústí nad
Labem 1934, G. Eckelt, Geschichte eines deutschen Theaters in
Böhmen, rozmnoženo, Stuttgart-Fellbach 1990-1992, J. Tůma, Alexandrovův
umělecký soubor Rudé armády a protifašistická demonstrace v Ústí
nad Labem, in: Ústecký sborník historický 1979, s. 255-283. L.
Pölzl, Leben und Kraft durch kommunales Schaffen der Stadt Aussig
1918-1938, Ústí nad Labem 1938. Die sudetendeutsche Selbstverwaltungskörper,
Band 3, Aussig, vyd. R. Lodgman von Auen a E. Stein, Berlín 1929.