Výlet na Větruši, Vaňovský vodopád a Vrkoč

K výletnímu zámečku Větruše se můžete vydat třemi způsoby: buď po žluté turistické značce vedoucí od hlavního nádraží ČD k železničnímu viaduktu a přes řeku Bílinu, nebo lanovou dráhou, jejíž nástupní stanice je v prvním patře obchodního centra Forum a samozřejmě automobilem. Na Větruši se můžete pokochat výhledem z vyhlídkové věže nebo se pokusit nalézt cestu v přírodním či zrcadlovém bludišti.

Podél budovy zrcadlového bludiště začíná naučná stezka Větruše – Vrkoč, po které dojdete po cca 4 km k Vaňovskému vodopádu. Jedná se bezesporu o nejznámější vodopád na Ústecku. Není divu, svými rozměry je vskutku monumentální. Oblíbenost tohoto místa v minulosti ještě zvyšovala výletní restaurace s vyhlídkovou terasou, kterou nechal v roce 1884 postavit Ústecký horský spolek. Restauraci strhla 22. 8. 1925 velká voda, ale její základy jsou patrné dodnes.

Od vodopádu pak po odbočce doprava pokračujte po zelené turistické značce na vyhlídkovou plošinu čedičového skalního masivu Vrkoč (národní přírodní památka). Až se pokocháte vyhlídkou na Labské údolí, jděte zpět směrem k vodopádu, zabočte ostře vpravo po zelené značce podél Podlešínského potoka a sejděte až k úpatí Vrkoče (zajímavý pohled zdola).

Poté se můžete vydat vlevo po málo frekventované silnici (Čajkovského) do města, nebo po zelené turistické trase napravo podchodem pod tratí ČD na parkoviště ve Vaňově a odtud autobusem MHD (linkou č. 15) zpět do středu města. Aktuální jízdní řády naleznete zde.