Územní studie - informace

Územní studie

Více  informací o územních studiích můžete nalézt například v metodickém pokynu Ministerstva pro místní rovoj, nejčastější otázky a odpovědi na webu Ústavu územního rozvoje. Další informace lze nalézt také v metodickém pokynu Krajského úřadu Jihočeského kraje. Informace o schválených územních studiích můžete nalézt v evidenci územně plánovací činnosti. Standtard výkonů projektových prací v rámci územních studií, součinnost při pořizování a doporučený rozsah a obsah dokumentace územní studie lze nalézt na webu České komory achitektů (str. 39-44).

Proces pořizování

Územní studií lze prověřovat a posuzovat jakékoliv změny v území bez formálních náležitostí, které jsou vyžadovány u pořizování územně plánovacích dokumentací. Pořizování územních studií se řídí §30 zák. č. 183/2006 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů. V tomto paragrafu je k procesu pořízení územních studií určena pouze nutnost zpracování zadání pořizovatelem, schválení možnosti využití pořizovatelem a vložení dat do evidence územně plánovací činnosti. Pokud pořizovatel uzná za vhodné (například v souvislosti s vymezováním komunikací a veřejných prostranství dle platných předpisů) může být územní studie nad rámec zákona veřejně projednána například s vlastníky pozemků dotčených řešení územní studie nebo s dotčenými orgány. V praxi Odbor rozvoje města - Odd. územního plánování projednává územní studie s těmi dotčenými orgány, do jimiž hájených zájmů navržené řešení územní studie zasahuje.

Pořizovatelem území studie může být Úřad územního plánování (pro správní oblast obce s rozšířenou působností Ústí nad Labem je to Magistrát města Ústí nad Labem - Odbor rozvoje města - odd. územního plánování) nebo obecní úřad v případě splnění kvalifikačních požadavků pro výkon územně plánovací činnosti (tzv. kvalifikovaný obecní úřad).

Zpracování územní studie spadá do vybrané činnosti při výstavbě, které mohou provádět jen osoby, které získaly oprávnění k jejímu výkonu, tj. autorizovaní architekti s autorizací v oboru architektura, územní plánování nebo krajinářská architektura a architekti s autorizací se všeobecnou působností.

Role samosprávy

Pořízení územních studií, jejichž zpracování je podmíněno územně plánovací dokumentací, je odsouhlaseno zastupitelstvem města při vydání této územně plánovací dokumentace. Do samotného procesu pořizování územní studie a schvalování možnosti jejího využití zastupitelstvo obce nezasahuje, neschvaluje zadání ani možnost jejího využití. V opačném případě by se jednalo o nepřípustný zásah samosprávy do agendy vykonávané v přenesené působnosti. Pokud to pořizovatel uzná za vhodné, a je to i pro navrhované řešení účelné a žádoucí, může nad rámec stavebního zákona zastupitelstvo obce o navrženém řešení informovat a zastupitelstvo může tuto informaci vzít na vědomí.

V případě pořizování územních studií s předpokládaným větším dopadem na budoucí rozvoj jednotlivých částí města (především územní studie řešící nové zastavitelné plochy, ve kterých se dle platných zákonných předpisů vymezuje veřejné prostranství) doporučujeme projednání navrženého řešení s Komisí pro územní plán Rady města Ústí nad Labem.

Schválení územní studie

Dle stavebního zákona, ve znění pozdějších předpisů, schvaluje možnost využití zpracované územní studie pořizovatel a poté podává návrh na vložení dat o této studii do evidence územně plánovací činnosti. Studie, které nejsou zapsány v evidenci územně plánovací činnosti nelze využít jako územně plánovací podklad. Pořizovatel dále předá zpracovanou územní studii příslušnému Stavebnímu úřadu a případně i tomu, na jehož žádost byla pořízena (pokud územní studie není podmínkou vyplívající z platné územně plánovací dokumentace). Pro veřejnost a dotčené orgány jsou územní studie k dispozici na internetových stránkách Odboru rozvoje města.

Úhrada nákladů na pořízení

V případě pořízení územní studie, jejíž pořízení je uloženo vydanou územně plánovací dokumentací náklady hradí obec nebo město, jehož zastupitelstvo rozhodlo o vydání této územně plánovací dokumentace. Pořízení územní studie z jiného podnětu lze podmínit částečnou nebo úplnou úhradou nákladů.

Územní studie a Územní plán Ústí nad Labem

Celkem je Územním plánem Ústí nad Labem podmíněno využití zpracováním územní studie u 12 návrhových ploch sídelní zeleně - index N (72 tis. m2), 126 ploch přestaveb - index P (2 326 tis. m2), 4 ploch dopravních přestaveb - index PD (18,7 tis. m2), 141 zastavitelných ploch - index Z (2 894,7 tis. m2) a 5 zastavitelných dopravních ploch - index ZD (7,4 tis m2). Dále je územním plánem vymezeno 11 ploch a koridorů rezerv - index R (1 879,5 tis. m2) pro které by měli být územní studie zpracovány jako podklad pro případnou změnu územního plánu.

Podmínka zpracování územní studie je tedy vymezena v územním plánu u celkem 288 ploch. Některé plochy spolu přímo souvisí a jejich využití je vzájemně provázáno. Celkový počet předpokládaných územních studií je tedy o něco nižší. V současné době (k 1. 7. 2014) je zpracováno a schváleno pro možnost využití celkem 21 územních studií, které zahrnují celkem 43 ploch podmíněných zpracováním územní studie. Velké množství požadavků na podmínění využití plochy zpracováním územní studie vzniklo během projednávání územního plánu s dotčenými orgány (například požadavky na řešení ochrany životního prostředí - retence, prostupnost aj.). Další územní studie jsou vymezené v důsledku střetu s limity v území. Nejdůležitější je ale pro rozvoj města zpracování územních studií na rozvojových plochách, kde se tímto můžou ochránit veřejné zájmy a vymezit budoucí uspořádání předmětných území.

Problematické může být zpracování územních studií na některých plochách přestaveb. Plochy přestaveb jsou součástí již zastavěného území, ale v minulosti jim byla přisouzena jiná funkce než v současné územně plánovací dokumentaci. Například plochy dříve určené k rekreaci, a i dodnes využívané k rekreaci, jsou navržené v současném územním plánu pro bydlení. K tomu, aby předmětné plochy bylo možné využít pro funkci bydlení, je nutné zpracovat územní studii, která tuto možnost využití prověří a navrhne řešení zejména z hlediska napojení na technickou a dopravní infrastrukturu, která bývá v oblastech s rekreační zástavbou nevhodná a v nesouladu s platnými zákonnými předpisy a normami, jejichž dodržení je nutné pro výstavbu objektů pro bydlení.